_
hirdetés
_
hirdetés
Felgyorsult, technológiával, innovációval átszőtt világunk természetesen az oktatás és a munkaerőpiac világát sem hagyja érintetlenül. A sebességváltáshoz pedig olyan vállalatóriásoknak is igazodniuk kell, mint a Bosch. Ma már ugyanis nem elég várni a jobbnál jobb szakemberek önéletrajzát a hr-osztályon. Leegyszerűsítve: ki kell menni az iskolákba, és sajátkezűleg kell begyűjteni a tehetséget. A Bosch lépett az ügyben, többek között erről beszélgettünk Szászi Istvánnal, a cégcsoport magyarországi és Adria régióbeli vezetőjével.
Iskolába ment a Bosch. Na nem úgy, hogy a cég vezetői, dolgozói visszaültek az iskolapadba. Mondjuk lényegében egy kicsit igen, merthogy a vállalatcsoport első alkalommal szervezett interaktív középiskolai nyílt napot az innováció témakörében. Ennek helyszíne a Mátészalkai Esze Tamás Gimnázium volt, ahol a városban tanuló középiskolás diákok személyesen is megismerhették a holnap közlekedését formáló forradalmi újításokat. Oldtimer e-versenyautóval, különleges robottal, mobil laboratóriummal is találkozhattak testközelből a rendezvény fiatal résztvevői, akik közvetlen betekintést nyertek az e-kerékpározás, az elektromos meghajtás és az önvezető járművek lenyűgöző világába.
A rendhagyó nyílt nap a Bosch középiskolásokat célzó egyedülálló kezdeményezése, mellyel célja, hogy a természettudományok iránt nyitott diákok személyesen is megtapasztalhassák a nemzetközi innováció gyakorlati működését, bepillantást nyerjenek a jövő szakmáiba, és segítséget kapjanak a tudatos pályaválasztáshoz is.

Első alkalommal szervezett interaktív középiskolai nyílt napot az innovációról a magyarországi Bosch csoport a Mátészalkai Esze Tamás Gimnáziumban.
Fotó: Bosch
A központtól messzebb indulva is megvalósíthatók az álmok
Mi pedig ennek apropóján kérdeztük Szászi Istvánt, a Bosch csoport vezetőjét Magyarországon és az Adria régióban a kezdeményezés hátteréről, illetve első tapasztalatairól.
„A kezdeményezés egyik kiemelt célja az volt, hogy a diákok betekintést nyerjenek a technológia világába, és felkeltsük érdeklődésüket a műszaki és természettudományos pályák iránt. A rendezvény során a résztvevők megismerhették a vállalat innovációs fejlesztéseit és azokat a lehetőségeket, amelyeket a Bosch nyújthat a jövő szakemberei számára. Ugyanakkor mindemellett a társadalmi felelősségvállalás jegyében szerettünk volna visszaadni a közösségnek, inspirálni a jövő generációját, a helyi középiskolásokat, hogy higgyenek a saját lehetőségeikben” – mondta Szászi István, aki szándékosan szervezte alma materébe az első Bosch interaktív nyílt napot.
„Voltak diákok, akik azt kérdezték tőlem, hogy Mátészalkáról is eljuthatnak-e egy olyan vállalat, mint a Bosch mérnöki vagy egyéb pozícióiba. Jómagam is az Esze Tamás Gimnáziumban végeztem, ezért kiemelt célom volt, hogy személyesen motiváljam a fiatalokat, hogy igenis, Budapesttől 280 kilométerről is megvalósíthatjuk álmainkat
– tette hozzá.
„A nyílt nap során szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy a diákok nyitottak az új technológiákra és az innovatív szemléletre. Az esemény lehetőséget adott arra, hogy a résztvevők kérdéseket tegyenek fel a szakembereknek, és közvetlen módon ismerkedjenek meg a modern ipari folyamatokkal. A visszajelzések alapján a diákok és tanárok egyaránt hasznosnak és inspirálónak találták a programot” – mondta Szászi István.

Szászi István
Fotó: Bosch
A Bosch ajtaja mindenki előtt nyitva áll
_
hirdetés
_
hirdetés
Nagyon fontos felismerés, hogy igazodni kell a munkaerőpiaci változásokhoz. Ahogy a Szakmaverzum írta: a szakképzési rendszer átalakítása épp ennek szellemében ment végbe, és zajlik a finomhangolása. A teljesség igénye nélkül: ösztöndíj- és munkabér-rendszert vezettek be, továbbá immár a technikumokból is egyenes lehet az út az egyetemi padsorokba.
Az oktatási rendszer különböző szintjeinek tehát figyelembe kell vennie a munkaerőigényeket, azonban a cégek sem ülhetnek babérjaikon. Szászi István rámutatott: nyíltnapi kezdeményezésük jól illeszkedik abba a sorba, hogy ma már egy nagyvállalat számára sem elég, ha a hr-osztály várja a jobbnál jobb életrajzokat, és válogatnak a kiváló jelöltek között.
„Ki kell lépnünk a diákok közé, alternatívát kell nyújtanunk számukra, a legtehetségesebbekért pedig nagy verseny zajlik”
– mondta a cégvezető.

Fotó: Bosch
Hangsúlyozta:
a Bosch ajtajai minden diák számára nyitva állnak, érkezzen gimnáziumból, technikumból, vagy egyetemről, mindenki megtalálhatja számítását a vállalatnál
„Lehetőséget kínálunk a tanulók, pályakezdők számára. A szakképzésben részt vevő diákok számára adott telephelyeinken duális képzési lehetőségeket biztosítunk, amelyek során egyszerre szerezhetnek elméleti és gyakorlati tudást. Az egyetemisták számára gyakornoki programokat és kutatás-fejlesztési projektekben való részvételt kínálunk. A gimnazisták számára pedig pályaorientációs rendezvényeket, nyílt napokat és egyéb interaktív programokat szervezünk annak érdekében, hogy minél jobban megismerjék a technológiai világ lehetőségeit” – mondta Szászi István, hozzátéve: saját tehetséggondozó programjuknak köszönhetően házon belül is képezik munkavállalóikat, de olyan is szép számmal akad, amikor a vállalat arra biztatja dolgozóját, hogy felsőfokú szakirányú végzettséget szerezzen.
„Az autóipar és a technológiai innovációk rohamos fejlődése megköveteli, hogy a cégek aktívan részt vegyenek az oktatásban. A Bosch célja, hogy folyamatosan fejlessze az oktatással kapcsolatos tevékenységeit, és egyre több lehetőséget biztosítson a fiatalok számára. Az ipar és az oktatás közötti kapcsolat erősítése kulcsfontosságú a jövő munkaerőpiaci kihívásainak megfelelésében” – fogalmazott Szászi István.
Mit gondolnak a fiatalok a jövőről?
De vajon miként látják a fiatalok az autóipar jövőjét, amely története talán legnagyobb változásán megy keresztül, melynek fő mozgatórugója az elektromos átállás, az önvezető technológiák, illetve a digitalizáció. Ugyanakkor – ahogy arról beszámoltunk – ez a változás számos lehetőséget is magában rejt.

Szászi István
Fotó: Bosch
„A fiatalok nyitottak az autóipar új technológiai fejlesztéseire, különösen az elektromos és önvezető járművek iránt érdeklődnek. Az innováció és a fenntarthatóság egyre fontosabb szempont számukra, és sokan szeretnének olyan területen dolgozni, ahol ezek a tényezők meghatározó szerepet játszanak” – fogalmazott a cégvezető.
A diákok számára különösen vonzó a modern autóipar digitalizációja és az okos rendszerek fejlődése. A mesterséges intelligencia, az adatelemzés és az automatizáció mind olyan technológiák, amelyek felkeltik az érdeklődésüket. Ugyanakkor fontos számukra, hogy a szakmai pályájuk során valós tapasztalatot szerezzenek, ezért az olyan gyakorlati lehetőségek, mint a duális képzés vagy a vállalati együttműködések, kiemelt jelentőséggel bírnak a számukra.
„Összességében a fiatalok az autóipart egy izgalmas, gyorsan változó területnek látják, amelyben számos fejlődési lehetőség rejlik” – summázta Szászi István.