_
hirdetés
_
hirdetés
Ahogy arról a Szakmaverzum beszámolt, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (NSZFH) elkészítette a 2024–2025-ös tanévre vonatkozó Technikumi Rangsor TOP 100-as listáját. Ennek élén ezúttal is a Váci Szakképzési Centrum (VSZC) Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium végzett, 95,79 pontot elérve a lehetséges 100-ból. Ennek apropóján Fábián Gábor igazgató interjút adott lapunknak. Többek között arról beszélt, mi a siker kulcsa, továbbá hogy miként aknázzák ki a szakképzési rendszer átalakításának előnyeit.
Elsőként gratulálunk a elismeréshez, az előző tanévhez hasonlóan ismét a Boronkay végzett a technikumi rangsor élén. Minek tulajdonítják az elismerést?
Iskolánk népszerűségének köszönhetően már a beiskolázási oldalon jó képességű gyerekek érkeznek hozzánk. Innentől kezdve csak be kell tartanunk a nekik és szüleiknek tett ígéretünket, azaz hogy felkészítjük őket a szakmai, a közismereti és nyelvi vizsgákra, ha kell akár emelt szinten is. Az igazán motiváltakat pedig még versenyekre is. A kimeneteli paramétereink pedig mindennek hitelt adnak.
Hogyan teszik vonzóvá az iskolát a leendő és meglévő diákok számára?
Az említettek mellett számos színes diákprogram zajlik, ezek híre túlnyúlik az iskola falain. Ténylegesen is kilépünk az iskolából ennek érdekében: pályaválasztási kiállításokon és az általános iskolák által szervezett pályaválasztási szülői értekezleteken is részt veszünk. Saját diákjaink is gyakran visszamennek egykori iskolájukra népszerűsíteni a Boronkayt. Bemutatókat és versenyeket szervezünk és/vagy veszünk rajta részt. Házon belül pedig nyílt napokat, nyitott laborokat (La-Boro-k), illetve különböző versenyeket szervezünk az általános iskolásoknak, melyekre természetesen elkísérhetik őket szüleik és tanáraik is.
Minden évben készítünk a Boronkay előző tanévéről egy közel 100 oldalas, fényképekkel illusztrált statisztikai kiadványt (eredmények, elismerések, események), s ezt minden olyan általános iskolába eljuttatjuk, ahonnan legalább 10 diákunk van. Így ők is láthatják iskolánk eredményeit, egykori diákjaik helytállását.
Ezek mellett naprakészek vagyunk az iskolával kapcsolatos történések, hírek tekintetében. A különböző közösségi felületeken (honlap, Facebook, Instagram, környékbeli média) beszámolunk a főbb eseményeinkről, eredményeinkről.
Több mint háromszoros túljelentkezés
Az említett sikerek és népszerűség hatására mekkora túljelentkezés van a Boronkayba? Válogathatnak a jó tanulók közül?
Minden meghirdetett képzésünkre jelentős a túljelentkezés. Egy 8. osztályos átlagosan három szakot jelöl be nálunk, de vannak olyanok is, akik tízet, azaz neki szinte mindegy mire vesszük fel, csak Boronkay-s lehessen.
Egy kiválasztott szakra átlagosan 6-7-szeres a túljelentkezés, de az előbb említettek miatt vannak átfedések is. Kicsit konkrétabban szemléltetem:
körülbelül 220 meghirdetett helyre általában több, mint 700 nyolcadikos jelentkezik.
Tapasztalatunk alapján a többségük miket jelöl első helyen. Ez abból látszik, hogy a ténylegesen felvetteket az általuk elért pontszámuk alapján sorba rakva a 300. már nem jut be hozzánk.
Melyek a legnépszerűbb képzések?
A szakmai képzéseink között hosszú évek óta az informatika vezet, de trendszerűen növekszik a gépészet és a környezetvédelem is. De az említetteknek köszönhetően a többi szakon (elektronika, sport) sincsenek létszámfeltöltési problémáink.
Termőre fordultak a szakképzési rendszer gyümölcsei
Az elmúlt években jelentős átalakításon ment át a szakképzés. Miben látják ennek előnyeit?
_
hirdetés
_
hirdetés
Egyértelműen tapasztaljuk, hogy az ösztöndíj bevezetése jótékonyan hatott az igazolatlan hiányzások csökkenésére és a tanulmányi átlagok javítására. Az okleveles technikusképzés pedig – amellett, hogy lehetőséget teremt jó szakemberek képzésére – egy jól használható kommunikációs eszköz, melyet ki is aknázunk.
Az ösztöndíj mellett a rendszer átalakításának egy másik fontos sarokpontja a duális képzés. Miben érzik ennek előnyeit? Rendelkeznek-e olyan vállalati együttműködésekkel, ahová a diákokat el tudják helyezni?
Sajnos a duális képzésbe csak a nyári összefüggő gyakorlat erejéig tudunk bekapcsolódni, mert az a cég, amelyet nagy nehezen megtaláltunk erre a feladatra, két év után kilépett a rendszerből, pedig folyamatosan dicsérték diákjainkat. Újabbat eddig nem sikerült felhajtani. Ettől függetlenül sok céggel vagyunk kapcsolatban. Járunk bemutatókra, üzemlátogatásokra. Időnként a vállalatok képviselői is jönnek hozzánk.
A technikumokból immár az egyetemekre is egyenes út vezet. Mi a Boronkay tapasztalat e téren? Hány diákjuk folytatta eddig egyetemen tanulmányait, és jellemzően milyen szakokon?
Az egyik legfontosabb küldetésünknek tekintjük és büszkék is vagyunk rá, hogy diákjaink körülbelül 90 százalékban bejutnak a felsőoktatásba, és döntő többségük a szakjának megfelelő folytatást választ. Ez azt jelenti, hogy a hozzánk belépő tanulókkal nem csak az alapokat sikerül megismertetni egy adott szakmához kötődően, de meg is szeretik azt, és kialakul bennük az igény a még magasabb szintre való eljutásra.
Saját példával is tudok szolgálni.
Mindhárom fiam nálunk érettségizett, ma pedig mindhárman gyakorló mérnökök. Érdekes sztori volt, amikor egyik nyíltnapi előadásomon egy szülő felszólalt: „Tisztelt igazgató úr! Rendben van, hogy népszerűsíti a szakképzést, de az ön gyerekei hová jártak középiskolába?” Talán nem túlzok, ha azt állítom, hogy a válaszom után nőtt a hitelességi indexem.
Van-e együttműködésük egyetemmel, ha igen, melyikkel és milyen formában?
Több egyetemmel is aktív együttműködésünk van, elsősorban a továbbtanulási igények miatt. Ezek főleg a kiírt rendezvényeik látogatásában, versenyeiken való részvételünkben és a nálunk megtartott előadásaikban mutatkozik meg. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, az Óbudai Egyetemmel (itt az okleveles technikusképzés területén is), az Eötvös Lóránd Tudományegyetemmel (tőlük gyakran fogaduk hallgatókat az úgynevezett hosszú gyakorlatra), valamit az Semmelweis Egyetemmel is jól működő kapcsolatunk van.
Van-e kellő számú oktató? Milyen arányban vannak Boronkays, illetve külső szakmai oktatók?
A közismereti tantárgyak esetében teljes az ellátottság. Persze van, ahonnan nehezebb pótolni kieső a embert. Ilyen tárgy a matematika, a fizika, a kémia, de eddig mindig sikerült megoldani.
Nagyobb gondunk a szakmai oktatók terén akad, itt ugyanis erősen érződik a versenyszféra elszívó hatása. A lyukakat főleg egykori tanítványainkkal tömjük be, akik óraadóként segítenek nekünk, amellett hogy a cégükben dolgoznak, vagy esetleg végzéshez közelítő egyetemisták. Bízom benne, hogy az érzékelhető és kellően kommunikált fizetésemelési rendszer e területen is segítségünkre lesz.
Milyen egyéb képzések érhetők el az iskolában?
Leginkább cégek felkéréseire szoktunk belső továbbképzéseket tartani, ebből azonban évente akár többet is. Korábban futottak felnőttképzések is. Ezek egy része központilag megszűnt (például kkv-ügyvezető). Volt olyan, ahol nem jöttek össze a fenntartó által elvárt létszámok (például az informatika mindkét ága), vagy nem kaptunk engedélyt az általunk választott képzés beindítására (például hegesztő).