_
hirdetés
_
hirdetés
Hoztunk nektek egy újabb interjút, ezúttal Vanó Renáta az Oktatási Hivatal felsőoktatási elnökhelyettese oszt meg veletek egy csomó pozitív példát a Szakmaverzumon keresztül – főként a technikumok és az egyetemek világából. Tudtad például, hogy olyanra is lehetőséged lesz, hogy kimaradj az egyetemi felvételi eljárásból? A poént lelőjük, persze hogy ehhez jól kell tanulnod, de egy úttörő megoldásról van szó, ami még vonzóbbá teheti a szakképzést. Olvasd el az interjút és megtudod, miről van szó!
Elsőként adjunk némi képet arról, hogy mi az Oktatási Hivatal (OH) profilja, illetve ezen belül Önnek, mint elnökhelyettesnek?
Az OH országos központi hatósági feladatokat lát el mind a köznevelés, mind a felsőoktatás területén. Köznevelés tekintetében egyebek mellett a hivatal bonyolítja le a középfokú felvételi eljárást, valamint az érettségi vizsgákat, továbbá a hazai és nemzetközi mérések, köztük a kompetenciamérés levezénylése is idetartozik. A felsőoktatás területén az OH engedélyezi többek között egy felsőoktatási intézmény, vagyis egy egyetem működését, az egyetemi szakok indítását. Továbbá lebonyolítja a központi felsőoktatási felvételi eljárást.
Az Oktatási Hivatal úgynevezett közhiteles nyilvántartást vezet a felsőoktatásban tevékenykedő oktatókról, hallgatókról, szakokról. Ezáltal minden változás nyomon követhető az egyetemek életében. Látjuk, hogy mely szakokon hány hallgató van, őket kik oktatják, ahogy rálátásunk van arra is, hogy hányan tanulnak állami ösztöndíjas, illetve önköltséges rendszerben. A begyűjtött adatokkal ellátjuk a Központi Statisztikai Hivatalt (KSH), valamint biztosítjuk azokat minisztériumok, kutatók, vagy éppen a sajtó számára.
Kutatási-elemzési feladatokat is ellát a hivatal. Ennek egyik legjobb példája a Diplomás Pályakövetési Rendszer, amelynek eredményei a diplomantul.hu oldalon érhetők el. Itt nyomonkövethető, hogy egy–egy diplomás az oklevél megszerzését követően miként boldogul a munkaerőpiacon, milyen területen helyezkedett el, és mekkora fizetésért. Felsőoktatásért felelős elnökhelyettesként én felelek a fentiek közül a felsőoktatással kapcsolatos feladatokért.
Ez esetben az erre leghivatottabb személytől tudjuk megkérdezni: hogyan alakult az egyetemeken tanulók száma az elmúlt években?
Örömmel számolok be a hallgatói létszám növekedéséről, amiről bárki meggyőződhet a saját szemével a firstat.oh.gov.hu honlapon. Amennyiben a bennlévő hallgatói létszámot nézzük – tehát azokat, akik már egyetemi tanulmányokat folytatnak, vagyis ebben most a jelentkezők még nincsenek benne –, akkor évről évre növekvő tendencia figyelhető az egyetemi hallgatók számában az utóbbi esztendők viszonylatában.
Szakképzés és felsőoktatás: egy reményteli házasság
Az Oktatási Hivatal miként értékeli a szakképzési rendszer átalakítását, illetve felsőoktatásért felelős elnökhelyettesként milyen szemüvegen keresztül nézi, hogy az új rendszer egyik fő elemeként immár kikövezett út vezet a technikumokból az egyetemekre?
Örömteli, hogy az utóbbi években egyre szorosabbra fűződött a szakképzés és a felsőoktatás kapcsolata. A felsőoktatási intézményeknek, a Kulturális és Innovációs Minisztériumnak (KIM), illetve az Oktatási Hivatalnak is erőteljes célja, hogy minél több jól képzett diplomás szakember kerüljön a munkaerőpiacra.
A szakképzésből felsőoktatási intézménybe kerülés feltételrendszere nagy változáson ment keresztül az utóbbi két évben. Erre a legjobb példa, hogy
a szakmai vizsga eredménye négyszeres súllyal szerepel a felvételi pontszámban, vagyis ha egy diák rágyúr a szakmai vizsgára, nagyban megkönnyíti az esélyeit az egyetemre való bejutáshoz.
Fontos hangsúlyozni, hogy ez nem jelenti azt, hogy bármilyen eredmény hatására kinyílnak a felsőoktatás kapui a szakképzésből érkezők előtt, hiszen itt az adott szakmai vizsga és az egyes egyetemi képzések párba vannak állítva.
A 2023-as felvételi során megszűntek a központi minimumpontszámok, a minimumpontok meghatározása az egyetemek saját hatáskörébe került, vagyis az adott intézmény dönti el, hogy egyes szakok mellé milyen bejutási küszöböt rendel, ahogy azt is, milyen tevékenységhez (sporteredmény, hátrányos helyzet, fogyatékosság, emelt szintű érettségi, nyelvvizsga), mennyi plusz pontot ad (az elérhető 500 pontból 100-at tesznek ki ezen intézményi pontok). Továbbá az elmúlt tanévtől szintén az egyetemek dönthetnek arról, hogy az egyes képzések esetében milyen szintű érettségit kérnek, ami így rugalmasabb lehetőségeket biztosít az felsőoktatásba kerüléshez. Ennek ellenére nem győzzük hangsúlyozni, és erre biztatunk minden diákot, hogy az emelt szintű érettségi csak pozitívumokkal jár, hiszen szemben a középszintűvel, ahol 1 százalék kétharmadnyi pontot ér, az emelt szint esetében ez már egy pontot jelent, és szinte mindenhol plusz pont is jár az emelt szintűért.
Mik a korai tapasztalatok a szakképzésből egyetemre kerülő hallgatók felkészültségét, tudását illetően?
_
hirdetés
_
hirdetés
Az elmúlt éveket tekintve emelkedett a szakképzésből egyetemre kerülők száma. 2020-ban az alap, osztatlan képzésekre és felsőoktatási szakképzésre jelentkezők közel 25 százaléka érkezett szakképzésből, 2022-ben ez az arány már közelített a 27 százalékhoz, míg 2023-ban a 33 százalékhoz. Ezek a számok is jól mutatják, hogy emelkedik a szakképzésből egyetemre kerülők száma. Mindez köszönhető annak is, hogy a pontszámítás számukra több lehetőséget ad, épp annak érdekében, hogy minél több szakképzésből érkező számára vonzóvá tegyük a felsőoktatást. Ilyen például a már említett szakmai vizsga pontszámának megnégyszerezése.
A 400 pont számításánál egyik mód az érettségi, illetve a szakmai vizsgát együtt számolva összeadódó legfeljebb 200 pont duplázása, másik mód a szakmai vizsga négyszerezése. A harmadik számítási módnál is figyelembe vehető a szakmai vizsga. Összességében tehát egy szélesebb pontszámítási módszerrel várják az egyetemek a szakképzésből érkezőket.
Úgy látjuk, hogy a szakképzés egyre inkább a műszaki, mérnöki, természettudományos vagy agrárképzések előszobájává válik, a szakképzésből, technikumból érkezők előnyösebb helyzetben vannak a megszerzett szakmai ismeretek birtokában. Ők ugyanis már a szakképzésben számos olyan tantárgyat tanulnak, amely az egyetemen is elő fog jönni, míg a gimnáziumból érkezők nagy valószínűséggel felsőoktatási tanulmányaik során találkoznak velük először, ugyanakkor a közismereti tárgyak esetében a gimnáziumi diákok tudása érthető módon szélesebb.
A felsőoktatási intézményeknek is érdekükben áll, hogy a diákokat felzárkóztassák, és tesznek is ezért. Ennek eszköze a számos egyetemen működő nagyon masszív mentorprogram. Az első évben az egyetem felméri hallgatói tudását bizonyos tantárgyakból, és amennyiben hiányosságot találnak, mentorálják, vagy ha úgy tetszik, korrepetálják őket.
Érkezik egy úttörő együttműködési program technikumok és egyetemek között. Miről van szó pontosan?
Egyelőre pilot programként, de már működik az előzetes hallgatói jogviszony, mely egy friss jogszabályi konstrukció. Arról van szó, hogy
egy felsőoktatási intézmény megállapodik egy technikummal, és a technikum diákját, diákjait előzetes jogviszonyban már a középiskolás évei alatt felveszi magához.
Amennyiben például egy tanuló tudja, hogy gépészmérnökként szeretne továbbtanulni, a szakképző és az egyetem közötti megállapodás értelmében már technikumi évei alatt olyan résztanulmányokat folytat és mikrotanúsítványt szerez bizonyos tantárgyakból, amelyek kreditként számítanak majd felsőoktatási tanulmányai során. Bónuszként pedig ezen diákokat soron kívül, a központi egyetemi felvételi eljárást kihagyva, saját eljárás szerint felveheti. Vagyis, ha a tanuló már a technikumi évei alatt megfelel az egyetem és a szakképző intézmény közötti megállapodásban foglalt kritériumoknak, akkor központi felvételi folyamat nélkül is bejuthat az egyetemre.
Üzenet a jelennek és a jövőnek
Szinte nincs olyan iparág, amely ne küzdenek munkaerő-, illetve szakemberhiánnyal. A digitalizációval, az automatizációval, továbbá a mesterséges intelligenciával folyamatosan változnak a munkaerőpiaci igények, munkakörök alakulnak át. Mennyire nehéz az oktatásban tevékenykedő szakembereknek lekövetni ilyen sok és ennyire gyorsan történő változásokat, igényeket?
Mindenképp kihívást jelent. Szolgáltató hivatalként igyekszünk lépést tartani a technológiai változásokkal, továbbá kielégíteni a változó felhasználói igényeket. Szükség is van rá, hogy naprakészek legyünk, ugyanis a legfőbb ügyfélkörünk a fiatal generáció, akár a köznevelést, akár a felsőoktatást nézzük. Ha valakik gyorsan változó igényeket, elvárásokat támasztanak, akkor azok ők. Évente ráadásul több tízezer új ügyfelünk akad, hiszen idén is több mint 120 ezren felvételiztek teljesen online módon, velük a továbbiakban is kapcsolatot tartunk, mindezt a kor szellemiségének megfelelően elektronikus, digitális formában. Különböző felületeken minden oktatással kapcsolatos adatot elérhetővé teszünk a diákok, hallgatók számára.
Mit üzen a mindenkori egyetemi felvételi előtt álló 18–19 éves diákoknak? Mire figyeljenek, milyen információkat érdemes beszerezniük és honnan?
Mindenképp próbálják meg az emelt szintű érettségit, amely – ahogy korábban is említettem – sok szempontból hozhat pozitívumot. Emellett nagyon fontos a tájékozódás, minden egyetemről, minden szakról elérhető online is széleskörű információ. Ehhez kiváló forrás a felvi.hu, de érdemes az adott egyetem honlapjáról is tájékozódni. Ott megnézhető például, hogy egy adott szakon milyen tantárgyai lesznek a hallgatóknak. A diplomantul.hu-n pedig az érdeklődők tényadatok alapján tudnak utánanézni annak, hogy az adott diplomával milyen kereseti lehetőségekre számíthatnak frissen végzettként, vagy mondjuk 5 év munkatapasztalattal. Januárban pedig érdemes ellátogatni az Educatio kiállításra nemcsak az érettségi évében lévő, de az utolsó előtti középiskolai évét töltő diákoknak.
A Szakmaverzumon keresztül igyekszünk nektek egy–egy nagyobb lélegzetvételű interjún keresztül bemutatni, miről szól a hazai szakképzési rendszer, miért jó neked, hogy kapcsolódik össze a szakképzés a felsőoktatással, miért van kulcsszerepe a duális képzésnek, hogy már technikumi éveid alatt is fizetést kaphatsz. IDE és IDE kattints!