_
hirdetés
_
hirdetés
Moson Vármegye Oktatásáért-Szakképzésért díjjal ismerték el Borsics József, a mosonmagyaróvári Hunyadi Technikum igazgatójának munkáját. A négy évtizede pályán lévő pedagógus erről, na meg a szakképzés folyamatos átalakulásairól is beszélget egy interjúban.
Borsics József pályaválasztását jelentősen befolyásolták középiskolai évei, amelyeket a pécsi Zipernowsky Károly Gépipari Szakközépiskolában töltött – tett némi időutazást a pedagógus. Inspiráló tanárai példáját követve a Pécsi Tudományegyetem matematika-technika szakán folytatta tanulmányait. A Mosonmagyaróvárra költözés után, 1981-ben kezdte meg pedagógusi pályafutását a 402. számú Ipari Szakmunkásképző Intézetben, a mai Hunyadi Technikum elődjében. Az intézményben fokozatosan haladt előre a ranglétrán: 1996-ban igazgatóhelyettes, majd 2014-től igazgató lett.

Borsics József
Fotó: Kerekes István
Generációs ugrások
Az elmúlt évtizedekben jelentős változásokat tapasztalt a diákok körében. Míg korábban a jó képességű tanulók is szívesen választottak kétkezi szakmákat, és határozott céljaik voltak, ma már más a helyzet.
„A mai diákok között kevesebb az olyan, aki tisztában van céljaival. Gyakran a szülői elvárások is hiányoznak”
– osztotta meg tapasztalatait az igazgató. Különösen aggasztónak tartja, hogy sok tanuló súlyos alapkészségbeli hiányosságokkal érkezik az általános iskolából, nehezen olvasnak és számolnak. Ugyanakkor pozitívumként említette, hogy mindig vannak kiemelkedő teljesítményű diákok is, akik később sikeresen folytatják tanulmányaikat felsőoktatási intézményekben.
_
hirdetés
_
hirdetés
A szakképzés az elmúlt évtizedekben folyamatos átalakuláson ment keresztül. A jelenlegi rendszerben az ágazati alapképzést követően a tanulók duális partnerekhez kerülnek, ahol gyakorlati tapasztalatot szerezhetnek.
„Aki ért a szakmájához és kellő rutint szerzett, az nagyon jól kereshet”
– hangsúlyozta Borsics József. Ugyanakkor azt is megemlítette, hogy a tanulók körülbelül fele nem a tanult szakmájában kíván elhelyezkedni később.
A 21. század oktatási kihívásai között az igazgató kiemelte a diákok hiányos önismeretét és a jövőbeli szakmaigények előrejelzésének nehézségeit. Az iskola jelenleg 12 különböző szakmát kínál, amelyek mindegyikére van piaci igény. A vállalkozásokkal való együttműködést különösen fontosnak tartja, hiszen így a diákok valós körülmények között sajátíthatják el választott szakmájukat, a vállalkozások pedig kinevelhetik jövőbeli munkaerőbázisukat.
A nemrég kapott vármegyei díjat az egész iskola elismerésének tekinti. „Nincs egyszerűbb dolog a világon, mint egy megoldott probléma” – fejezte ki pedagógusi hitvallását Blaise Pascal gondolataival. Fiatalabb kollégáinak azt tanácsolja, hogy folyamatosan képezzék magukat, vállaljanak különböző szakmai feladatokat, mint például vizsgaelnökség vagy szaktanácsadás, mert ezek a tapasztalatok segítenek szélesebb perspektívából látni az oktatás helyzetét.
Az interjúban olyan pedagógus képe rajzolódik ki, aki nemcsak követte, de aktívan alakította is a szakképzés változásait az elmúlt évtizedekben. Borsics József pályafutása példaértékű lehet a jövő pedagógusai számára, különösen abban, hogyan lehet megőrizni a szakmai elhivatottságot és alkalmazkodni az oktatás folyamatosan változó kihívásaihoz.
(Forrás: kisalfold.hu)