_
hirdetés
_
hirdetés
Jelentős változás jön az oktatásban. Főszerepben a kompetenciafelmérés, aminek a jövőben sokkal nagyobb tétje lesz. Az erről szóló rendelet társadalmi egyeztetésre bocsátották.
2025. március 1-től a kompetenciamérések eredményeit osztályzatokká alakítják át, amelyek komoly súllyal bírnak majd mind az év végi értékelésben, mind a középiskolai felvételi folyamatban – ez szerepel abban az egyelőre társadalmi egyeztetés fázisában lévő rendelettervezetben, amely az oktatásért is felelős Belügyminisztérium honlapján olvasható.
A rendelet főbb elemei:
A kompetenciamérés eredménye dupla súlyú jegyként számít az év végi osztályzatba.
Az eredmények befolyásolják a középiskolai felvételi eljárást.
Az átváltási módszertant az Oktatási Hivatal központi útmutatóban teszi közzé.
Az új rendszer először a 2025/2026-os felvételi időszakban lép életbe.
A Belügyminisztérium indoklása szerint a változtatás célja, hogy növelje a diákok motivációját a kompetenciamérések során, és egyértelművé tegye számukra a felmérések jelentőségét. A tárca szerint ez a módszer összhangban van a nemzetközi trendekkel, és hozzájárul az oktatás hatékonyságának javításához.
A Szülői Hang civil szervezet azonban aggályokat fogalmazott meg a változtatással kapcsolatban. Szerintük az új rendszer:
További stresszt és nyomást helyez a diákokra és szülőkre.
Újabb anyagi terhet jelenthet a családoknak a felkészülés miatt.
Csökkenti a gimnáziumi továbbtanulás esélyeit.
_
hirdetés
_
hirdetés
Ráadásul szerintük utóbbi pont összhangban azokkal a megfogalmazott célokkal, miszerint a gimnáziumi képzés arányát 40 százalékról 20-30 százalékra kívánják csökkenteni, előtérbe helyezve a szakképzést és a technikumi oktatást.

Getty Images
Teher alatt nő a pálma?
A Belügyminisztérium hangsúlyozta: a rendelet egyelőre még társadalmi egyeztetés céljából került ki a tárca honlapjára, tehát egy tervezetről van szó, amelyet még lehet véleményezni.
„A dokumentum valóban azt tartalmazza, hogy már a 2024/2025-ös tanév végén a kompetenciamérés eredményei alapján nem csak egy digitális értékelést, hanem jegyet is kapjanak a tanulók azon évfolyamokon és azon tantárgyakból, amelyeken a mérésre sor kerül. Az eredmények jegyekre történő átváltását és a jegyek beírását az Oktatási Hivatal oldalán közzétett útmutató alapján végzik majd el az iskolák” – közölték.
A minisztérium azt elmondta, hogy az intézkedés nem okoz többletterhelést a tanulók számára, hiszen eddig is megírták a kompetenciamérést, nem kell rá többet vagy máshogy készülniük, mint ahogy azt eddig tették.
„Így, hogy tétje lesz a már jól megszokott tesztelésnek, valószínűsíthető a fokozottabb odafigyelés, így a kompetenciamérések eredményei pontosabban tükrözik majd a diákok valós felkészültségét. Az új eljárás egészen biztosan objektívabbá teszi majd az iskolai értékelést”
– írták.
Cáfolják az aggályokat
A Belügyminisztérium cáfolja azt az információt, hogy a 2026. évi középiskolai felvételiknél már minden iskolában, kötelezően a kompetenciamérés eredményei alapján zajlana majd a felvételi, ahogy azt kritika sem áll valós alapokon, miszerint az egész intézkedés célja a gimnáziumba iratkozók számának csökkentése.
„A tervezet csupán arra enged lehetőséget, hogy a 2026 tavaszán esedékes középfokú felvételi eljárás során a középiskolák akár a kompetenciamérés eredményeiből is számíthatnak majd pontot a felvételi eljárás során, ez azonban a tervezet szerint nem lesz sem általános, sem kötelező, csak egy lehetőség”
– jelezték.
A tervezet azt is rögzíti, hogy a továbbiakban a felvételi eljárások során legfeljebb a 2025 tavaszán megírt kompetenciamérés eredményeit lehet figyelembe venni, az előző évek eredményeit nem.