_
hirdetés
_
hirdetés
A DOKK az a hely, ahol az ötletek találkoznak, és a jövő digitális oktatását fejlesztik. Egy olyan hely, ahol a tudományos ötletek találkoznak, és a hallgatók, kutatók, valamint a vállalatok közösen dolgoznak a digitális jövő megalkotásán. Ez a projekt nemcsak Magyarországon, hanem nemzetközi szinten is példát mutathat a digitális transzformáció sikeres megvalósítására.
Ez az alapgondolat vezérli a Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központot (DOKK), amely az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) vezetésével jött létre 2022-ben. Az innovációs központ célja, hogy a digitális technológiák révén új szintre emelje a magyar felsőoktatást, és olyan módszertani megoldásokat hozzon létre, amelyek hosszú távon határozzák meg az oktatás irányát.
„Az ELTE 400 éves múltjával az a feladatunk, hogy képesek legyünk megújulni. Ezen az úton haladunk és mára kijelenthetjük:
az ELTE nem trendeket követ, hanem trendeket alkot.
Az innováció a legfontosabb számunkra.” – mondta el Dr. Borhy László, az ELTE rektora megnyitóbeszédében.
Gamifikáció, mesterséges intelligencia, kooperáció
A DOKK a felsőoktatás digitális forradalmának élére kíván állni. A játékszerű élményeket, azaz a gamifikációt a tanulási folyamatok szerves részévé teszi, hogy a tanulók számára motiválóbb és élvezetesebb környezetet teremtsen. „FLOW élmény kell, és ezt nem csak a játékokban lehet elérni, de ott a legegyszerűbb. Ez a tanulásban is alkalmazható” – emelte ki Szabó Csaba, a projekt egyik kutatója.
Az oktatás technológiai dimenziója szintén kiemelt figyelmet kap. Az MI (mesterséges intelligencia) által támogatott eszközök nemcsak az oktatók munkáját könnyítik meg, hanem a hallgatói készségek pontosabb mérését is lehetővé teszik.
„Az oktatás az emberiség fejlődésében elengedhetetlen.
Amit ma tudunk, azt kisebb részben köszönhetjük önmagunknak, inkább az elődeinknek, akik átadták a tudást.
_
hirdetés
_
hirdetés
A mi dolgunk és felelősségünk is ugyanez. A digitalizációval a tudáshoz való hozzáférés módja változott meg, de a tudásátadás az oktatás alapvető feladata maradt – csak a módszer változott.” – monda Dr. Cseszregi Tamás, a DOKK szakmai vezetője.
A digitális forradalom kihívásai és lehetőségei
A projekt során az ELTE nemzetközi és hazai partnerekkel dolgozik együtt, hogy a digitális oktatásra szánt forrásokat hatékonyan használja fel. Dr. Scheuer Gyula, az ELTE kancellárja kiemelte: „Olyan digitális forradalom részesei vagyunk, amely egyre mélyebben hatol a társadalom szöveteibe. Nyomás alatt van a világ felsőoktatása.
A digitális forradalom háttere egyre drágább, és kihívások elé állítja a felsőoktatási intézményeket.
Ezeknek a kihívásoknak nehéz megfelelni egyedül, ezért fontosak a kooperációk hazai és nemzetközi szinten is.”
„A kompetenciaközpont projekt egyik célja, hogy jól kiválogatott projekteken keresztül egyre több frissen végzett vagy PhD-s hallgató csatlakozzon hozzánk. A kutatóknál az a vagány, ha valami hasznosat tesznek. Ez a projekt ilyen. A nemzetközi mutatókban általában 70%-on állunk, van, ahol rosszabbul.
Amiben fejlődni kell: kutatóutánpótlás, magyar cégek innovációs képessége, szellemi tulajdon védelme.”
mondta el köszöntőjében Lengyel László, az NKFIH elnökhelyettese.
Jövőkép, amely mindenkinek jó
A projekt nemcsak az oktatási rendszer innovációját, hanem az együttműködésen alapuló fejlődést is célozza.
A jövő magyar felsőoktatását fogja meghatározni ez a projekt, ha képesek vagyunk kapcsolódni egymáshoz.