_
hirdetés
_
hirdetés
Svájci-magyar együttműködés keretében indul el a „Szakképzési program Magyarországon” elnevezésű program, melynek fő célkitűzése a szakmai pályaorientáció és a projektalapú oktatás előmozdítása a magyar szakképzésben. A 4,36 milliárd forint keretösszegű program nyitóeseményének a Váci Piarista Kilátó Központ adott otthont 2024. november 26-án.
A Svájci-Magyar Együttműködési Program II. időszakának keretében megvalósuló „Szakképzési program Magyarországon” nyitórendezvényének köszöntőjében Jean-François Paroz, a Svájci Államszövetség magyarországi nagykövete kiemelte, hogy jelentős mérföldkőhöz érkezett a szakképzésfejlesztési program. Egy évvel ezelőtt került sor a Program elindulásának megünneplésére a Támogatási Intézkedési Megállapodás aláírásával, a most elinduló fejlesztések pedig a leghátrányosabb helyzetű régiókban található szakképzési centrumok és partnereik (például más szakképzési centrumok, civil szervezetek, felsőoktatási intézmények), valamint a duális képzésben részt vevő vállalatok együttműködésével valósulhat meg.
Beszédében kiemelte a kétoldalú kapcsolatok további erősítésének fontosságát, illetve azokat az erőfeszítéseket, amelyek az IKK Nonprofit Zrt. és a CPNV Centre Professionnel du Nord Vaudois szakképzési intézmény közötti partnerségi megállapodás megkötéséhez vezettek.
Pölöskei Gáborné, az IKK Nonprofit Zrt. stratégiai főigazgatója példaértékűnek nevezte a svájci duális vállalati képzési rendszert, mely mind a már megvalósult hazai intézményrendszert érintő fejlesztéseket, mind a Program fejlesztéseit megalapozták. Kiemelte, hogy továbbra is építeni kíván a Program a svájci tapasztalatok megismerésére, különösen a duális képzésben résztvevő vállalatokkal történő együttműködése terén, a széleskörű magyar és svájci intézményi partnerség kialakítására.
_
hirdetés
_
hirdetés
Hudacsek Lászlóné, az IKK szakmai igazgatója, valamint a támogatott szakképzési centrumok vezetői mutatták be a program céljait és várható eredményeit, kiemelve a régiók sajátos helyzetét, valamint a hátrányos helyzetű térségek nehézségeinek mérséklése érdekében tervezett szakmai fejlesztések jelentőségét.
Tompa Gábor, a Nestlé Hungária Kft.-t képviselve a svájci mintára kialakított duális vállalati képzési rendszerük tapasztalatait és sikereit osztotta meg a jelenlévőkkel.
A délután folyamán szakképzési intézményi jó gyakorlatokat mutattak be az IKK Nonprofit Zrt. munkatársai. A jó gyakorlatok e-poszterként kiállításra is kerültek a rendezvény helyszínén.
A programról
A program célja a szakképzésből kikerülő fiatal és felnőtt munkavállalók munkaerőpiacon történő elhelyezkedésének biztosítása, az ország gazdasági stabilitásának megőrzése, és a szociális biztonság megteremtése.
A gazdasági stabilitás megteremtésének egyik eszköze a gazdasági fejlődéshez szükséges megfelelő számú, szakmai végzettséggel rendelkező humán erőforrás rendelkezésre állásának biztosítása, amely a szakképzésben tanulók magas szintű szakmai képzésével és a gazdaság igényeinek is megfelelő kompetenciák fejlesztésével valósítható meg.
A program stratégiai céljainak elérése – a Szakképzés 4.0 szakpolitikai stratégiával összhangban – a pályaorientáció fejlesztésével és a projektalapú oktatás és vizsgáztatás széles körű elterjesztésével fog megvalósulni.
A program két fő komponensből fog állni:
▶ Az első programkomponens közvetlen célja, hogy a fejlesztést megvalósító szakképzési centrumok intézményeinek és a duális képzési partnereiknek a gyakorlatába épüljön be a projektalapú oktatás és vizsgáztatás módszertana.
▶ A második programkomponens közvetlen célja, hogy a szakképzési centrumok intézményeiben növekedjen a vállalatok részvételén, a pályaorientációban érintett szolgáltatók együttműködésén alapuló pályaorientációs tevékenységek hatékonysága.
Mindkét komponens végső kedvezményezettjei hazánk leghátrányosabb helyzetű régióiban található szakképzési centrumok.
A nyitóeseményen a résztvevők ezen felül olyan példaértékű megoldásokkal és jó gyakorlatokkal ismerkedhettek meg, amelyek új lendületet adhatnak a szakképzés helyi szintű fejlesztéseihez, támogatva ezzel a szakképzés versenyképességének növelését, a gazdasági igényekhez igazodó képzési struktúrák kialakítását és a hátrányos helyzetű térségek felzárkóztatását.