_
hirdetés
_
hirdetés
Egyre több diák kerül technikumból egyetemre, és úgy tűnik, ennek mindenki örül – az állam, a centrumok, az egyetemek, a gazdaság és maguk a diákok is. Novák Gézával, az Óbudai Egyetem okleveles technikus képzésért felelős szakértőjével a SzakMÁzz! pályaválasztási rendezvényen beszélgettünk a szakképzésből a felsőoktatásba a való átmenetről.
Milyen elképzelések vezettek oda, hogy a szakképzés és a felsőoktatás egyre jobban összekapcsolódik?
Az Szakképzés 4.0 stratégia fektette le az új irányelveket, amelynek a lényege a technikusi életpálya biztosítása azzal is, hogy a technikusképzés nyújtson lehetőséget a tanulás folytatására a műszaki felsőoktatásban.
A legfontosabb törekvés, hogy az oktatás minél jobban ki tudja elégíteni az ipar igényeit, ebben pedig nagy segítségre van a technikumi diákok gyakorlati tapasztalata.
A másik nézőpont a felsőoktatás színvonalának megtartása, amelynek egyik pillérét a kvalifikált, jó általános tudással rendelkező diákok adják, másikat pedig a már szakmai és gyakorlati tapasztalattal rendelkezők jelentik. A műszaki, mérnöki képzésnek pedig alapvetően jót tesz, ha olyan hallgatókat tudnak felvenni, akiknek már van fogalmuk arról a területről, ahol folytatni szeretnék tanulmányaikat.
Ez a kapocs elsősorban a műszaki területeken van jelen?
Elsősorban igen. De egyre inkább megjelenik a gazdasági képzésekben is, és természetesen a többi terület sincs kizárva.
Ez a kapocs miben jelenik meg?
Ilyen kapcsolódási pont az úgynevezett – nem túl régen bevezetett – előzetes hallgatói jogviszony, melynek lényege, hogy néhány kiválasztott diák a tanulmányi eredményei alapján már a középiskolás évek alatt bekerülhet egy felsőoktatási intézménybe, ha pedig tartják a szintet, automatikusan tovább is tanulhatnak.
_
hirdetés
_
hirdetés
A másik kapcsolódás az okleveles technikusi képzés, ami azt jelenti, hogy a diákok az adott technikum és felsőoktatási intézmény által közösen kidolgozott szakmai képzési program szerint tanulnak. Az egyre népszerűbb képzési program keretében érettségit, oklevelet és bónuszpontokat kapnak a felvételin, melyek segítségével könnyebb lehet az egyetemre való bejutás. A technikumban elvégzett tárgyakért pedig akár 30–60 beszámítható kreditet is kaphatnak, előzetes hallgatói jogviszony nélkül is.
Egyre többet halljuk mostanában ezeket a kifejezéseket: tehetséggondozás, mentorálás. Ön szerint ezek a jövőben nagyobb szerepet fognak játszani az oktatásban?
Mindenképp. Személyes meglátásom szerint a lexikális tudást meg lehet szerezni a tankönyvekből, különféle rendezvényeken, szervezett oktatási módszerekben. De
hogy valaki elérje egy szakma jó értelemben vett mesterszintjét, hogy megtalálja a pályáját, életcélját, ahhoz már személyes segítségre is szükség van.
Ez a hozzáállás segíthet abban, hogy a diákok mindegyike megtalálja azt, amiben tehetséges. Meggyőződésem, hogy mindenkiben ott rejtőzik a spiritusz, és a jó iskola az, amely segíti a bármilyen formájú tehetség kibontakozását.
Általában azt szokták mondani, hogy aki gimnáziumból megy egyetemre, az jobb az elméleti tárgyakban, aki pedig technikumból, az a gyakorlati órákon teljesít jobban. Az első szemeszterekben viszont az elméleti tárgyak kerülnek előtérbe, úgyhogy nincsenek a technikumi diákok túl nagy hátrányban emiatt?
Ha olyan közismereti tárgyakról van szó, melyekre a korai, úgymond szórótárgyak épülnek, akkor a technikumi diákok valóban hátrányban vannak. Egy technikumban ugyanis minél magasabb évfolyamba jár valaki, annál inkább áthelyeződik a hangsúly a szakmai, illetve a gyakorlati tárgyakra. Az utolsó évfolyamban például már nincsenek is elméleti tárgyak.
Az okleveles technikusi képzés viszont ezt a helyzetet kívánja orvosolni, a diákokat felkészítik például az emelt szintű matematikára, ami a műszaki és mérnöki képzéseken igencsak fontos. Ami még szintén segíthet, azok a felsőoktatási intézmények által kínált lehetőségek – például az Óbudai Egyetem is indít kétéves felkészítő tanfolyamot.
Mit üzen azoknak, akik technikumból szeretnének egyetemre menni?
Már most nézzék ki, hova szeretnének menni! Keressék az egyetem vagy az adott kar helyi programjait, és vegyenek részt bennük, hangolódjanak rá már most az egyetemi évekre.