_
hirdetés
_
hirdetés
Visszahozni a járműtudatosságot, az autók iránti szeretetet – többek között ezt tűzték zászlajukra a hazai járműipar szereplői. Egyik képviselőjük a Szakmaverzumnak beszélt arról, hogy szükség van jól képzett szakemberekre, amelyhez szintén magasan kvalifikált, na meg megbecsült oktatókra van szükség. Merthogy az autókat 20 és 30 év múlva is javítani kell. De azt is megmutatjuk, miért érdemes „zugszerelő” helyett hivatásos, legálisan működő szervizekbe hordani autóinkat.
Ahogy a komplett járműipar, úgy a teljes közlekedési szegmens is jelentős változásokon megy keresztül. Emögött a klímaváltozás indikálta társadalmi attitűdbeli átrendeződések húzódnak meg fő okként, amelyek jelentős kihívásokat támasztanak az iparági szereplőkkel szemben. „Közlekedési kultúráról sok szó esik, ám keveset beszélünk a járművekkel kapcsolatos tudás fontosságáról, járműtudatosságról” – hangsúlyozta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke, aki ennek kapcsán rámutatott a tervszerű megelőző karbantartás fontosságára.
A gyártó az autó megtervezését és legyártását követően ajánlásként a vásárló rendelkezésére bocsátja, hogy futásteljesítménytől – megtett kilométertől, vagy időtől – függően milyen javításokat kell elvégezni rajta, annak érdekében, hogy az üzembiztonság minden pillanatban rendelkezésre álljon. Ezek különösen fontosak extrém időjárási körülmények között, például nyári kánikula idején, hiszen a Magyarországon is futó autókat és azok alkatrészeit, hűtőrendszerét, klímakompresszorát nem extrém forróságra tervezték – hívta fel a figyelmet.
„Komplex gondolkodás helyett a teljes kép egy-egy szeletét vesszük csak figyelembe. A jármű teljes életciklusát kell figyelembe venni, annak minden állomásával. Ennek része a biztonságos közlekedés, amihez be kell tartani az ajánlott karbantartási időszakokat, a folyadékok, kopó alkatrészek cseréjét” – erősítette meg az ANK elnöke.
Az Autós Nagykoalíció már egészen kiskortól kezdve zászlajára tűzte a közlekedéssel és járművekkel kapcsolatos ismeretek minél szélesebb körben történő terjesztését. Jó példa erre a Közlekedik a család elnevezésű vetélkedő – amelynek győztese egy autót nyerhet –, vagy a szintén a szervezet által életre hívott Autós Szakmák Tanulmányi Versenye (ASZTV), amit jövőre nemcsak a diákok és oktatóik, de felnőttek számára is meghirdetnek.
„Fontos, hogy legyenek olyan, jól képzett szakemberek, akik az előttünk álló évtizedekben is karbantartják, javítják autóinkat, hiszen erre továbbra is nagy szükség lesz. Olyan fiatalokra van szükség, akik szeretik a szakmát és benne is maradnak, ehhez pedig oktatókra, tanítókra van szükség, akik érdeklődésre számot adó módon adják át tudásukat a következő generációknak, és továbbadják a járműjavítás szépséget, merthogy egy szép szakmáról beszélünk, ami ráadásul tisztes megélhetést is biztosíthat. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy a tanulmányi verseny során az oktatókat is motiváljuk pénzjutalom keretében” – mondta Knezsik István.
_
hirdetés
_
hirdetés
„A rendszerváltást követően a jármű megbecsült családtagból egy mindennapi használati tárggyá silányult. Egészen kistortól szeretnénk visszahozni a járművek, a mobilitás szeretetét mindenki számára, aki valamilyen szinten részese a közlekedésnek. Márpedig így vagy úgy, de mindenki az. A felgyorsult világban is csak rajtunk múlik, hogy ez lehetséges-e. Akinek robbant már le az autója, illetve közvetve, vagy közvetlenül részese volt közlekedési balesetnek, átérzi ennek fontosságát”
– fogalmazott.
Zugszervizek – olcsó húsnak híg a leve
Knezsik István fontosnak tartja, hogy a járműipar szereplőinek összefogásával megvalósuljon egy olyan edukáció, kommunikáció a lakosság irányába, hogy a megelőző karbantartás érdekében célszerű legális szakszervizet felkeresni. „Sajnos az Európai Unióban nincs törvény arról, hogy autónkat rendszeresen szakszervizbe hordjuk. Egyetlen feltétel van, az érvényes műszaki vizsga megléte” – hívta fel a figyelmet, hozzátéve: azért ajánlott hivatalos, legálisan működő szak-, márka-, vagy gyári támogatással működő független szervizbe hordani a járművet, mert azok tudnak a legtöbbet róla, akik gyártották.
Ehelyett sokan a „megoldjuk okosba”, olcsóbb alternatívát nyújtó zugszerelőkhöz hordják járműveiket karbantartásra, javításra. „Olcsó húsnak híg a leve” – válaszolta Knezsik István arra a felvetésre, hogy célszerű figyelembe venni a honfitársaink pusztán árérzékenységből hordják nem hivatalos szervizbe autóikat. „Lehet, hogy olcsóbb, de nincs rá garancia, hogy jól elvégzik a javítást, ráadásul a munkavégzést igazoló számla kiállítása nélkül a reklamáció is nehézkes egy nem hivatalos szerviznél” – mutatott rá.
Felhívta a figyelmet, hogy a 2015 után gyártott autók gyári támogatás nélküli javítása gyakorlatilag lehetetlen. Egy független szerviznek muszáj megvennie azt a gyári programot, aminek segítségével ezt meg tudja tenni, amiért természetesen díjat – napi 3–5 eurót – fizet a gyártónak. Ezáltal hozzáfér diagnosztikai, javítási, szakképzési anyagokhoz. Ezek nélkül felejtős a javítás, maximum „mókolni” lehet, ami megint csak lutri.
Ilyenkor felmerül a kritika, hogy a márkaszervizek drágábbak. Knezsik István azonban rámutat, hogy ezeket a javítók megszabott keretek között működnek. A gyártó a márkaszerviz-partnerének úgynevezett márkaszabvány szerinti időkeretet szab meg egy konkrét probléma orvoslására. A példa kedvéért fékjavításra 0,8 órát ad. Egy független szerviz a munkaórát szorozza meg az általa megszabott óránkénti munkadíjjal. Az óradíj azonban nem egy hasraütésszerűen meghatározott összeg, sok összetevőből áll, például hogy a tulajdonos bérli a szerviz székhelyét, vagy saját tulajdonában van az ingatlan, illetve hogy mekkora a rezsiköltség. A végén kijön egy olyan összeg, ami hasznot is tartalmaz.
Számos márka hirdet pluszgarancia-szolgáltatást, vagyis a náluk autót vásárlók kedvezményt kapnak annak érdekében, hogy a garancia lejárta után is az ő szolgáltatásaikat vegyék igénybe.
Összességében tehát ismét bizonyosságot nyert, hogy egy szakmát – jelen esetben az autószerelőt, vagy ahogy a felturbózott szakképzésben hívják, gépjárműmechatronikai technikusit – érdemes jól kitanulnod, és lelkiismeretesen végezned, mert – ahogy ITT is rávilágítottunk – tisztes megélhetést, a technológiai változásoknak köszönhetően folyamatos fejlődési lehetőséget biztosíthat számodra.