_
hirdetés
_
hirdetés
Tudtad, hogy az autószerelés ma már nem koszos olajos szakma? Mindig is egy szép foglalkozás volt, hiszen mások autóját megjavítani szép hivatás, de a mai modern kocsikkal az autószerelés ma már egy jóval összetettebb folyamat. Annyira, hogy egy szervizben legalább három különböző szaktudást képviselő emberre van szükség. Az „autódokik” nimbusza megkopott, ezt szeretnék visszaadni azzal, hogy a szakma valódi arcát mutatják meg a fiataloknak – mondta a szakmaverzum.hu-nak nyilatkozó autósguru. Ja, és azt még nem is mondtuk, hogy 1 millió forintos fizetés is simán befigyelhet.
Soha nem látott kihívások előtt áll az autóipar, az általunk is tapasztalt technológiai változás miatt. Elég csak arra gondolni, hogy az elektromos autó vagy a Plug-in hibrid ma már a mindennapjaink része. De azt tudhat, hogy 12 hajtáslánc létezik, vagyis ennyi féle „üzemanyag” van, amivel mehet egy autó? Ezek a teljesség igénye nélkül a benzin, a dízel, a mild hibrid, a plug-in hibrid, a hibrid, az e-power, az elektromos, az LNG, a CNG, a hidrogén elektromos, valamint a hidrogén belső égésű hajtás.
Na és azt tudhat, hogy megszavaztak egy olyan európai uniós jogszabályt, ami szerint 2035-től nem lehet benzines, illetve dízel kocsit gyártani, és eladni. Persze, azért van „kiskapu”. Ebben a témában az Index írt egy átfogó cikket.
Ami miatt azonban mindezt leírtuk, az az, hogy lásd, a kihívások mellett bizonytalanság is uralkodik az autóiparban, ami persze a járművek javítóit is sakkban tartja. Sok szülő ugyanis nemcsak a szakma renoméjának megkopása miatt, de ezen bizonytalanság miatt sem támogatja, hogy csemetéje autószerelőnek tanuljon.

Forrás: Getty Images
Pedig, ahogy maga az autógyártás, úgy az autójavítás is története legnagyobb változását éli, ami azonban könnyen előnnyé kovácsolható. Ráadásul mindig szükség lesz olyan szakemberekre, akik négykerekűinket karbantartják, javítják.
Ma már nem elég egy szerszámosláda
Itt a szakmaverzum.hu-n korábban készítettünk számotokra egy nagy interjút Simkó Józseffel, a Pillanat Szerviz vezetőjével, aki többet között elmondta: amikor ő kezdte a szakmát, akkor még elég volt egy szerszámosláda ahhoz, hogy megjavítson egy kocsit, akár az út szélén.
Ma már azonban ez nagyon nem így van. Egy modern autó szereléséhez mindjárt három szakemberre van szükség:
_
hirdetés
_
hirdetés
– egy kvázi „lakatosra”, aki a mechatronikai javításokat végzi, például a futóműnél,
– a hibridek, tisztán elektromos autók világában ma már szükség van erősáramú villanyszerelőre,
– továbbá egy komplex informatikai tudással felvértezett technikusra, aki a diagnosztika területén jártas, hiszen korunk négykerekűi már rendkívül bonyolult rendszerrel gurulnak le a futószalagról.
„Sokan úgy szocializálódtak, hogy egy autószervizbe, egy szerelőhöz hordják autójukat karbantartásra, javításra, aki majd mindent megold. Ám olyan mértékben specializálódott az autójavító szakma, hogy egy szervizen belül 4–6 ember összetett tudása szükséges egy jármű problémájának diagnosztizáláshoz, javításához” – mondta a Szakmaverzumnak Knezsik István, az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke.

Forrás: Getty Images
Ezeket a készségeket pedig nem ingyen adják. Fizetned persze nem kell érte, te tanulnivaló akad bőven. Azonban eredménye van, hiszen az autós szakmákban kiszámítható karrierlehetőség, továbbá tisztes fizetés vár rád. Egy jó gépjárműmechatronikai technikus – ahogy a felturbózott szakképzési rendszerben hívják az autószerelő képzést – simán hazavihet havi 1 millió forintot is. Ráadásul – mint gyakorlatilag minden iparágban – a szevizeknél is komoly fejtörést okoz a munkaerőhiány. A képzést egyébként 40 oktatási központban érhető el Magyarországon, vagyis lehetőség akad bőven.
A járműipar, benne az autószerelők reneszánszukat élik.
Az Autós Nagykoalíció minden évben megrendezi az autós szakmák országos tanulmányi versenyét, ezzel is népszerűsítve a hivatást, és felhívva a figyelmet annak fontosságára. Az idei országos döntő május 31-én lesz. „Nemcsak az iskolaválasztás, felvételi időszakában, hanem egész évben arra biztatjuk a fiatalokat, hogy válasszák az autószerelő szakmát, mert egy szép, valamint az elkövetkező évtizedek viszonylatában biztos, jó kereseti lehetőségekkel kecsegtető karrierlehetőséget kapnak” – mondta az ANK elnöke, aki egy, a „modern korral járó hátráltató tényezőre” is felhívta a figyelmet.
A informatikával „terhelt” világban a technológiai eszközök széles skálája (okostelefon, tablet, laptop, stb.) mellett felnövő fiatal generációnál nem alakulnak ki olyan mértékben a motorikus képességek, mint elődeiknél. „Nagyon sok kézügyességet fejlesztő játékot már kiváltanak az okostelefonok, tabletek. Ezek a képességdeficitek pedig már az iskolában, majd utána a munkahelyen, műhelyben is megmutatkoznak” – mutatott rá.
Ezért is szükséges a megfelelő oktatásra, hiszen – mint mondtuk – mindig szükség lesz olyan szakemberekre, akik megszerelik járgányainkat.