_
hirdetés
_
hirdetés
Idén, 25. alkalommal találkoztak az oktatási szakemberek (ismét) Egerben, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem partnerségével szervezett Országos Közoktatási és Szakképzési Szakértői Konferencián.
Az esemény nyitónapján elhangzott: a konferencia célja, hogy a résztvevők megismerjék a köznevelés és a szakképzés előtt álló feladatokat, az ágazati irányítás terveit, szándékait, fejlesztési elképzeléseit az oktatás eredményességének és minőségének biztosítása érdekében. Lényeges, hogy az intézmények segítséget kapjanak ahhoz, hogy felkészülhessenek a köznevelési és a szakképzési rendszert érintő aktuális változásokra, intézkedésekre.
Hangsúlyos cél emellett, hogy erősödjék a párbeszéd az oktatáspolitikusok, az oktatási szakemberek, valamint az intézmények, a szakértők, a szakmai szervezetek között,
ezért jöttek Egerbe az érdeklődő pedagógusok, oktatók, szakértők, szaktanácsadók, intézményvezetők, intézményfenntartók, szakpolitikusok, felsőoktatási szakemberek és oktatáskutatók.
A megnyitón Schanda Tamás, Magyarország köztársasági elnökének kabinetfőnöke úgy fogalmazott, háromszoros családapaként (is) vallja, hogy a jó oktatáspolitika a családok szabadságban gyökerezik. Karikó Katalin, valamint Krausz Ferenc Nobel-díjas kutatók nyilatkozataira hivatkozva kiemelte:
valódi tanáregyéniségek kellenek ahhoz, hogy a tehetséges fiatalok lendületet kapjanak, elinduljanak a pályán, s egyszer annak csúcsára érjenek.
Az aktuális oktatáspolitikáról, illetve az azzal kapcsolatos közbeszédről szólva elmondta: nincsenek könnyű helyzetben az ágazati és intézményi vezetők, a pedagógushelyzet pedig „nem csak bérkérdésről szól, de arról is”. – „Vonzóvá, megbecsültté kell tenni ezt a hivatást” – húzta alá, hozzátéve, emellett a más kihívásokra is reagálni kell, hiszen a „digitalizáció vihara már átsöpört a tantermeken”. „- Meg kell találni az egyensúlyt az emberi érintés és a gépek hatékonysága között, a mesterséges intelligencia korában az a jó iskola, amely a hagyományos értékeket közvetíti, úgy is mondhatnám, progresszíven oktat, konzervatívan nevel – ilyen iskolákra van szükség Magyarországon” – emelte ki.
_
hirdetés
_
hirdetés
A konferencia nyitóelőadását Maruzsa Zoltán, köznevelésért felelős államtitkár tartotta, aki a köznevelés elmúlt 13 évét elemezte. Mint mondta: ez idő alatt a tanulók létszáma 200 ezerrel nőtt, a pedagógusoké 4943-mal csökkent. Kiemelte: a felsőoktatási jelentkezési adatok azt mutatják, van érdeklődés a pedagóguspálya iránt, s ez mindennek az alapja. A majd’ másfél évtized eredményei közé sorolta a mindennapos testnevelés bevezetését, s azt, hogy 2013 óta 884-gyel nőtt hazánkban a tornaszobák, tornatermek száma. Ismertette azt is, hogy az alulteljesítők aránya 3 %-kal több az uniós átlagnál, szavai szerint ez mindenképpen megoldandó feladat, hiszen ma a 15 éves fiatalok egynegyede alulteljesít. A pedagógusok többlépcsős béremeléséről szólva azt mondta, a teljesítményalapú béreltérítés lehetőséget ad, hogy vonzóbbá tegyék a pályát a fiatalok számára.
Az esemény nyitónapján a gyakorlati fókuszú pedagógusképzés tapasztalatairól számolt be az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem rektora. Dr. Pajtókné Dr. Tari Ilona kiemelte: az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemnek – a pedagógusképzés több évtizedes hagyományára alapozva – nemzetstratégiai fontosságú célkitűzése a magas színvonalú pedagógusképzés biztosítása. „-Intézményünk a pedagógusképzés teljes palettáját kínálja a továbbtanulni szándékozóknak: a csecsemő és kisgyermeknevelő szaktól óvodapedagógus, gyógypedagógia, tanító, tanár szakokon keresztül egészen a neveléstudományi doktori iskoláig” – ismertette.
„– Az egyetemünk kidolgozott egy gyakorlatorientált tanárképzési modellt, amelynek pilot programja a 2019/2020-as tanévben került bevezetésre a teljes idejű 8 és 10 féléves tanárképzés esetében, nappali tagozaton. A 2022/2023-as tanév szeptemberétől indult új, gyakorlatorientált tanárképzés gyakorlati rendszere. Ennek kidolgozásánál
figyelembe vettük a pilot program során szerzett tapasztalatokat, melyeknek köszönhetően egy olyan, minden elemében precízen kidolgozott, gyakorlatorientált tanárképzést tudtunk fejleszteni, amely segít a hallgatóknak abban, hogy a fokozatosság elve alapján teljeskörűen felkészüljenek a tanításra.
A későbbiekben pedig sikeresebbek, elégedettebbek és magabiztosabbak legyenek a tanári pályájuk során” – mondta el a rektor.