_
hirdetés
_
hirdetés
A pincérek munkája első látásra pont olyannak tűnik, amit a robotok játszi könnyedséggel el tudnának végezni. A valóság viszont komplexebb, mint gondolnánk. Éppen ezért Ember vs. gép sorozatunk legújabb részében rávetjük magunkat erre a szakmára, és megpróbáljuk bemutatni, mi lesz a felszolgálókkal a robotok korában.
Bár a szakácsokat egyszer már kifiléztük a Szakmaverzum hasábjain, arra a következtetésre jutva, hogy amíg van valaki, aki főzni akar másoknak, addig lesznek szakácsok is, az igazság az, hogy ez csak az érem egyik oldala. Ugyanis amíg a szakácsok a vendéglátásban a backend funkciót töltik be, a frontend képviselőiről még nem esett szó: ők pedig nem mások, mint a felszolgálók.
A robotpincérek már itt vannak, és úgy tűnik, maradnak is
Egy felszolgáló munkája első pillantásra egyszerűnek tűnhet – csak fel kell venni a rendeléseket, kivinni a kajákat, majd lezavarni a pénzügyeket. Nos, az a helyzet, hogy ezek mind olyan dolgok, melyeket egy robot is el tud végezni, és minden jel szerint bizonyos helyeken már el is végez:
Természetesen aki valaha járt már életében étteremben, az ismeri a kiszolgálás fogalmát. A kiszolgálás pedig nem csak a fent említett feladatok elvégzésével jár, hanem szociális funkciót is betölt, ezáltal pedig jó kommunikációs készségeket is igényel. Ezek, mint tudjuk, általánosságban a robotok gyenge pontjának számítanak. Hogyan tudnák a robotok ezeket a feladatokat is abszolválni?
Hát, valahogy így: megfelelő arcfelismerő rendszerrel a robotok képesek felismerni a visszatérő vendégeket. Ezután egy algoritmus segítségével, az adott vendég múltbéli rendeléseit figyelembe véve még ajánlatokat is tudnak tenni. Azt, hogy ez mennyire képes pótolni az emberi interakciót, azt mindenkinek a saját fantáziájára bízzuk, de nem véletlen, hogy a felszolgálórobotok előszőr olyan ázsiai országokban jelentek meg, ahol a robotok elfogadottsága magasabb, mint nyugaton.
A robotok a pult mögött is jól nyomják
_
hirdetés
_
hirdetés
Természetesen, ha felszolgálásról van szó, nem maradhatnak ki a pultosok sem, akik némileg hasonló funkciót töltenek be a bárokban, mint a pincérek az éttermekben, még ha kevesebbet is kell futkosniuk. A különféle italok és koktélok tökéletesen kvantifikálhatók, vagyis bonthatók le puszta számokra (x cl ebből az italból és y cl ebből az italból: nem atomfizika), ezért egy robotnak egyáltalán nem eshet nehezére mindig pontosan ugyanúgy kikeverni egy adott italt.
Ez a pontosság előnyükre is válik a robotoknak, akik ebből előnyt is kovácsolnak: van olyan, aki szerint Las Vegasban ma már egy robot a legjobb bartender:
Azonban akad itt egy bökkenő. Aki (még) nem tapasztalta ezt még meg a valóságban, az biztos tudja a filmekből: a pultos szociális szerepe még nagyobb a pincérnél. És itt nem feltétlenül csak az egy pohár ital mellett az első szembe jövő pultossal minden gondját-baját megosztó emberekről van csak szó, hanem a megtartóztatásról. Az alkohol ugyanis öl, butít és nyomorba dönt, de legfőképpen részeggé tesz, a bepiált ember pedig hajlamos a bajkeverésre. Egy pultos ezt nem feltétlenül hagyja addig fajulni, hogy kidobás legyen belőle, azonban jó eséllyel meg is előzheti: egész egyszerűen nemet kell mondani a további fogyasztásra.
Egy robot képes lenne erre? És ha igen, hogyan determinálná, hogy ki az, akinek lehet még egy italt keverni, és ki az, akit fel kell szólítani a további fogyasztástól való megtartózkodástól? Itt feltehetőleg még egy arcfelismerő szoftver sem érhet el kielégítő eredményt – ez pedig komolyan megkérdőjelezi az emberi felügyelet nélkül (ami, ugyebár, elvileg a cél lenne) működő kocsmárosrobotokat.
A jövő ebben a szakmában is bizonytalannak tűnik
A szokásos kérdést, mint mindig, most is fel kell tennünk:
el fogják venni a robotok a felszolgálók munkáját?
A válasz, mint sok másik esetben, most is egy kétoldalú. De mielőtt megválaszoljuk, érdemes elgondolkodnunk a vendéglátás helyzetén. Sok olyan étteremben, ahol az átlagember gyakran megfordul (kínai büfé, gyrosos, gyorsétterem) már most is a pultnál szolgálnak ki, erre a tendenciára pedig a Wolt-hoz hasonló futárszolgálatok futótűzszerű térnyerése pedig csak még jobban ráerősít, az egyre nagyobb gondokat okozó munkaerőhiányról már nem is beszélve. Ebből aztán nem nehéz levonni a következtetést: igen, sok helyen, előreláthatólag az olcsóbb, az átlagos embernek könnyebben elérhető helyeken egyáltalán nem is lesz felszolgálás innentől sem.
A pincérek általában nem a jó keresetükről híresek, ezért ahol megmarad a felszolgálás tradicionális formája, ott feltehetőleg olcsóbb lesz továbbra is emberi munkaerőt alkalmazni. Abban pedig egészen biztosak lehetünk, hogy a fine dining nemes intézményeiben étkezők nemigen lesznek vevők a robotokra, ha már annyi pénzt kiadtak, és még jól se laktak a végén. Ezért tehát valószínű, hogy a robotok funkciója a vendéglátás frontendjén megmarad a rendelésfelvételnél, a robotpincérek pedig továbbra is kuriózumnak fognak számítani. De ha nem így lesz, reméljük, a robotoknak borravalót azért nem kell majd adni.