_
hirdetés
_
hirdetés
Nemrég kaptunk egy hírt, hogy akkreditált kiváló tehetségpont vált a Szolnoki SZC Rózsa Imre Technikumból. De mit is jelent ez pontosan, mivel foglalkozik egy tehetségpont? Kasza Ágnest, az iskola közismereti oktatásért felelős igazgatóhelyettesét kérdeztük.
Mit jelent az, hogy akkreditált kiváló tehetségpont?
Háromféle lehetőség létezik: vannak a regisztrált tehetségpontok, amely bármelyik iskolából válhat, bármennyi időre, akkreditált tehetségpontok és végül az akkreditált kiváló tehetségpontok. Az utóbbi kettő között az a fő különbség, hogy míg az akkreditációhoz elég egy tehetséggondozó program, egy témában való tanácsadás és egy másik tehetségponttal való együttműködés, addig a kiválósághoz több program, kiterjedtebb kapcsolati háló, pszichológus részvétele szükséges, ráadásul háromévente meg kell újítani ezt az akkreditációt.
Mivel foglalkozik egy ilyen tehetségpont?
Elsősorban természetesen a tehetségek felkutatásával, azonosításával, kiválasztásával és gondozásával. Ezen felül viszont nagy szerepet kap a tehetséggondozó programok szervezése, a tanácsadás, valamint a különféle versenyekre való felkészítés is. Természetesen az nem elég, hogy a fiatal tehetségek erősségeire rásegítünk, nagyon fontos az is, hogy beazonosítsuk a gyenge pontjaikat is – példának okáért itt jön képbe a pszichológus.
Hogyan lelnek rá a tehetséges diákokra?
Odafigyelünk a saját tanulóinkra! Sokszor egyszerűen csak felismerjük a tehetséget egy diákban, akit tanítunk. De lehet tehetséget keresni más módszerekkel is: például interjúkkal, tesztek írásával. Ha van egy program, melybe egy egész csoportot bevonnánk, akkor általában íratunk egy tesztet a gyerekekkel, tanácsot kérünk az osztályfőnöktől, a tanulót oktatóktól, és az alapján választjuk ki, hogy ki vegyen részt benne.
Sok olyan diák van, aki ha egyelőre nem is mondható tehetségesnek, de megtalálható benne a tehetség ígérete.
Nekik különösen nagy figyelmet kell szentelnünk, hiszen később közülük fognak kikerülni a valóban tehetséges diákok.
Hogyan gondoskodnak a fiatalokról?
Itt jön képbe a tehetség-tanácsadás. Ha már megvan, hogy ki miben jó, akkor meg kell keresni számukra azokat a lehetőségeket, amivel tovább tudják fejleszteni magukat. Fontos megemlíteni, hogy sokféle tehetség van, melyeket más és más módokon kell gondozni. Például van olyan tanulónk, aki gyönyörű verseket ír, neki szakmai segítséget adunk és olyan lehetőségeket ajánlunk, ahol be tudja mutatni a művészetét, például különféle pályázatok keretében. Már négy verse be is került az „Érd el a csillagokat!” című antológiába.
Abból a szempontból pályaorientációs tevékenységet is végzünk, hogy a tehetséges diákok számára szeretnénk bemutatni nem csak a mostani, de a jövőbeni lehetőségeiket is. Próbálunk nekik segíteni abban, hogy a tehetségüket az érettségi után is tudják kamatoztatni, akár arra építsék a karrierjüket is.
_
hirdetés
_
hirdetés
Hátrányos helyzetű diákokkal is foglalkozunk, és bár annak ellenére, hogy nekik nincsenek külön programok, dolgozunk azon, hogy minél jobban bevonjuk őket az ezen a téren zajló munkába. Több olyan roma tanulónk van például, akik a rendészeti- és a vasúti képzésben vesznek részt, és szép eredményeket érnek el. Innen nézve a tehetséggondozásnak még integrációs funkciója is van.
Hány diák vehet részt ebben?
Nincs felső határ! Aki motivált, alkalmasnak érzi magát egy-egy programra, versenyre, az mind jöhet, legfeljebb az adott tehetséggondozó program létszámkerete szabhat határt. Nem zárhatunk ki senkit, hiszen léteznek szunnyadó tehetségek, akikről esetleg egy program során derül ki, hogy tehetséges vagy akár évek múlva. Őket sem szeretnénk elveszíteni.
Mióta foglalkoznak tehetséggondozással?
Én személy szerint 35 éve dolgozok ebben az iskolában, a tehetséggondozás, tehetségfejlesztés területén néhány éve tettem szakvizsgát, de már a 90-es évek óta rendszeresen készítek fel diákokat különféle tanulmányi versenyekre. Az elmúlt 10 évben a Nemzeti Tehetség Programban pályázatokat írtam és a megnyert pályázatok programfelelőse, illetve foglalkozások vezetője voltam.
A Rózsa Imre Technikum 2015-ben lett regisztrált tehetségponttá, és az akkreditációra is ráhajtottunk, viszont a pandémia miatt ez sokáig elhúzódott. Az illetékes hatóságoknál hosszú sorban tolongtak az iskolák ezért a státuszért, úgyhogy csak most jutottunk el oda, hogy meg is kaptuk az akkreditációt. Természetesen viszont eszünk ágában nincs itt megállni, folytatni akarjuk, amit elkezdtünk.
Mik a tervek a jövőre nézve?
Mire három év múlva újra akkreditálni kell majd magunkat, jóval több programot, több kapcsolatot, több lehetőséget szeretnénk majd felmutatni. De a pszichológus aktívabb részvétele is a terveink között szerepel. Jelenleg sajnos csak heti egy napot tud nálunk eltölteni, ami édeskevés. Mint említettem, egy ilyen szakembernek nagy szerepe van nálunk, nem csak a diákok gyenge pontjainak felismerésében és orvoslásában, de például abban is, hogy egy tehetséges diák hogyan kezelje azt, hogy tehetséges. Szeretnénk még több oktatót bevonni a programba, elvégeztetni velük a 30 órás, akkreditált tehetségfejlesztő képzést.
A tehetséggondozásnak akkor gondolom megvan az eredménye is, például versenyeredmények formájában.
Ez igaz. Elsősorban a rendészeti és a kadét képzésben résztvevők érnek el mostanság nagyon szép eredményeket, főleg önvédelmi versenyeken, több aranyérem is született már. A vasutasok az Országos Szakmai Versenyeken indultak már többször, és több évben volt első helyezettünk is. De más területeken is jeleskednek diákjaink – idén például a Szép Magyar Beszéd versenyen az egyik tanulónk megyei első helyezést ért el és ezzel bejutott az országos döntőbe, tavaly pedig egy diákunk Pro Talento Emlékérmet kapott. Azt hiszem, ebben a mi munkánknak elég nagy szerepe van, a tehetséggondozás pedig rendkívül fontos a szakképzésben.