_
hirdetés
_
hirdetés
A felsőoktatásban és a szakképzésben végbement változásokról és az identitás megőrzésének fontosságáról beszélt a kultúráért és innovációért felelős miniszter a X. Reaktor konferencián, Siófokon szombaton.
Hankó Balázs az egyetemi hallgatók részvételével tartott fórumon úgy fogalmazott, hogy a felsőoktatásban az elmúlt időszakban olyan átalakulást próbáltak elérni, amely a gyakorlathoz kapcsolódó tudást biztosít, és sikeressé, innovatívvá teszi a fiatalokat.
Azt mondta, az egyetemi modellváltás célja az volt, hogy olyan emberek vezessék az egyetemeket, „akik érzik, miről szól a mindennapi élet”, és a hallgatók a gyakorlatban hasznosítható tudást kapjanak.
„A szakképzést abból rángattuk ki, hogy az a fiatal jelentkezik szakképzésre, aki máshol nem kell” – hangoztatta.
Hozzátette,
a megújított ötéves szakképzés most ott tart, hogy informatikában, szoftver- és webfejlesztésben, valamint „minden másban” verjük a világot.
A változás mozgatórugója, hogy az ipari és a piaci szereplők bekapcsolódtak a szakképzésbe – jegyezte meg.
_
hirdetés
_
hirdetés
Azt mondta, az innovációs struktúra két lényeges eleme, hogy a fiatalok tudjanak a tudással mit kezdeni – ezért van a többi között a Hungarian Startup University Program –, illetve hogy a kutatási kiválóság programot úgy alakították át, hogy aki a tudományban előrelép, az megfelelő támogatást kap.
Az Erasmus-programot és a Pannónia Ösztöndíjprogramot összehasonlítva közölte, a modellváltó egyetemekről az Erasmusban kétezren tanultak, a Pannónia-programban háromezren lesznek külföldi egyetemeken. A Pannónia támogatásával sokkal jobb egyetemekre lehet eljutni, az ebben tanuló nyolcszáz fiatal közül van, aki a Harvard Egyetemen, más szingapúri, japán egyetemeken tanul.
Kérdésre válaszolva a többi között kifejtette, óriási előrelépés tapasztalható a tanárképzésben. Tizenötezer pedagógushallgatót vettek fel szeptemberben, és elindították a tanárképzés megújítását, amelynek egyik eleme, hogy a képzési idő 25 százalékát gyakorlóhelyen kell tölteni, és erősítik a gyakorlóiskolák szerepét.
Többszörösére növelték a hátrányos helyzetű régiókból felvett hallgatók számát, valamint külön programban szerepel a felzárkóztatás és a lemorzsolódás csökkentése.
A szakképzésben az elmúlt két évben 9,4-ről 7,4 százalékra mérséklődött a lemorzsolódás aránya.
A miniszter arról is beszélt, hogy az oktatásban támogatni kell a magyar identitás megerősítését, ez ugyanis segíthet megőrizni a fontos értékeinket.