_
hirdetés
_
hirdetés
Nem is olyan régen elbeszélgettünk egy diákkal, aki technikumból ment egyetemre, és elmesélte nekünk a releváns tapasztalatait. Hogyan néz ki a dolog a másik oldalról? Interjú Prof. Dr. Kovács Leventével, az Óbudai Egyetem rektorával.
Az Óbudai Egyetem milyen szinten ápol kapcsolatot a különböző szakképzési centrumokkal?
Nagyon széles körben. A kiindulópontunk az, hogy az oktatástechnikus képzés a szakképzési centrumok és a felsőoktatás közötti áthidaló kérdéskör lehetőségét teremti meg. Mi mindig is proaktívan álltunk ahhoz, hogy különféle lehetőségeket biztosítsunk a jogalkotók irányába annak érdekében, hogy minél szélesebb körben összebútorozható legyen a szakképzés és a felsőoktatás. Ennek eredményeképpen egész Közép-Magyarországon jelen vagyunk, és jelen is kívánunk lenni a szakképzésben.
Melyik centrumok az önök legfontosabb partnerei?
A Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum, a Budapesti Gépészeti SZC, a Kaposvári SZC, a Székesfehérvári SZC, a Salgótarjáni Szakképzési Centrum… a lista persze nem itt ér véget. Gyöngyöstől kezdve Cegléden át egészen Jászberényig rengeteg olyan technikum van, ahol az Óbudai Egyetem hivatalosan ugyan nem folytat képzést, viszont régóta ápoljuk velük a kapcsolatot és szeretnénk is, hogy az minél szorosabb legyen.
Sokan mennek önökhöz technikumból?
_
hirdetés
_
hirdetés
Igen, és szeretnénk, hogy még többen jöjjenek!
Szeretik a technikumból érkezett hallgatókat?
Persze. A szakképzés egyik legnagyobb erőssége a gyakorlati háttér. Mi pedig szintén egy gyakorlatorientált intézmény vagyunk, úgyhogy szeretjük összekötni a kellemest a hasznossal.
Mi egy technikumból érkezett diák és egy gimnáziumból érkezett diák közt a különbség?
A technikumosok általában erősebb gyakorlati és gyengébb elméleti háttérrel érkeznek hozzánk, ez a gimnáziumosoknál általában fordítva van. Mind a kettőt tudjuk kezelni, és célunk is, hogy kezeljük.
Ön szerint az előzetes hallgatói jogviszony intézménye a jövőben milyen szerepet fog játszani önöknél?
Mint mindennek, ennek is megvannak az előnyei és a hátrányai is. Mi látunk benne fantáziát, sőt, proaktívan tevékenykedünk is annak érdekében, hogy ez erősítse a lehetőségeinket. Ennek a tudatos felépítése viszont egyrészt intézményfüggő, másrészt viszont egy általános jogi szabályozást igényel – ezeknek a kiépítésében aktívan próbálunk segíteni.
Szakképzés és felsőoktatás kapcsolata a jövőben hogyan fog alakulni?
Én bízom abban, hogy egyre erőteljesebben. A szakképzésből jövő, gyakorlatorientált, műszakilag képzett, vezetésre alkalmas diákokat képeznie kell az egyetemeknek.
Önök hogyan működnek együtt a szakképzési centrumokkal?
A tananyagokat is próbáljuk harmonizálni, olyan képzések is vannak, melyek az egyetemre készítik fel a diákokat, és még ennél is többre. A kiindulópontunk az, hogy a tanári karok hatékonyabb együttműködésével teremtsük meg az átmenetet a szakképzés és a felsőoktatás közt. Ami még nagyon fontos, hogy
az átmenet ne azonnali legyen, magyarul a diákokat ne egyből a mélyvízve dobják be
– ez nagyon fontos az első éves lemorzsolódás szempontjából.