_
hirdetés
_
hirdetés
2023 Európában a kézségek éve volt. Sok vita és diskurzus zajlott a munkaerő jövőjéről – erről nem egy cikket írtunk mi is – és általánosan az a vélekedés, hogy a jelen- és jövőbeli folyamatokhoz feltétlenül alkalmazkodnunk kell. Ennek egyik módja az életen át tartó tanulás, az a folyamat, hogy lépést tartunk az életünket és világunkat megváltoztató technológiai és társadalmi folyamatokkal. De mint vélekednek erről maguk az európai oktatók és tanárok?
A távolság nem feltétlenül jelent elszigeteltséget
„A hatékonyságra törekvő felnőttoktatóknak egyben rugalmas, kreatív gondolkodóknak is lenniük kell, olyanoknak, akik képesek az oktatási trendek szeleit befogni a tanítás vitorlájába” – írja Chara Kourlessi Görögországból. „Kiszélesíteni a felnőttképzést azáltal, hogy a vidéki, fizikai hozzáféréssel nem, vagy csak bajosan rendelkező emberek számára befogadó online közösségeket hozunk létre, így biztosítva az életen át tartó tanulás lehetőségét – ez egy jó reményekkel kecsegtető ötlet. Az online tanulás lehetőséget fog biztosítani ezeknek az embereknek, hogy küzdjenek a lemaradás és az elszigeteltség ellen” – teszi hozzá.
Minden tanulónak egyedi céljai vannak
A lengyel Lidia Pokrzycka egész egyszerűen kijelenti:
a felnőttképzés nem lehet unalmas!
_
hirdetés
_
hirdetés
„Még annak ellenére sem, hogy a felnőtteket a céljaik elérésében támogatni nem kis kihívás. Minden olyan ember, aki egy életen át tanul, különböző, egyedi célokkal rendelkezik, ezáltal elengedhetetlen megismerni őket, hogy a szükségeikhez szabhassuk a tananyagokat.”
Tanítás közben is tanul az ember
„Amikor továbbképzésen veszek részt, úgy érzem, a helyes dolgot teszem” – osztja meg velünk Leine Kreek Észtországból. „Motivál, hogy tanuljak és tanítsak, és remek érzés együttműködni másokkal. Az önképzés és önismeret számomra maga egy életen át tartó tanulási folyamat. Mind felnőttoktatónak, a visszajelzések felbecsülhetetlen értékűek – minden ember egy életen át tanul, én pedig a tanítás közben is tanulok” – zárja sorait.
Nem ülhetünk a babérjainkon
„Úgy vélem, a tanítás az, ami a legtöbbet tanítja egy embernek” – állítja Marek Mekk szintén Észtországból. „Szükségessé teszi az állandó tanulást és önfejlesztést, és egyáltalán nem engedni, hogy nyugodtan üljünk a babérjainkon. Amikor évekkel ezelőtt iskolában tanítottam, állandóan ösztönöztem a diákjaimat arra, hogy kérdéseket tegyenek fel.”
„Meg vagyok győződve arról, hogy akik tudják, hogyan kell kérdéseket feltenni, sokkal többet tanulnak, mint akik csak válaszolni képesek.”
– írja a tanár. „Az oktatói mottóm a következő: miért teszem azt, amit teszek? Mások történeteit hallva pedig azt is megtanulom, hogy minden történetből lehet valamit tanulni.”