_
hirdetés
_
hirdetés
2023 Európában a készségek éve volt. Sok vita és diskurzus zajlott a munkaerő jövőjéről – erről nem egy cikket írtunk már – és általánosan az a vélekedés, hogy a jelen- és jövőbeli folyamatokhoz feltétlenül alkalmazkodnunk kell. Ennek egyik módja az életen át tanulás, az a folyamat, hogy lépést tartunk az életünket és világunkat megváltoztató technológiai és társadalmi folyamatokkal. De miként vélekednek erről maguk az európai oktatók és tanárok? Az EPALE kiadványából szemezgettünk véleményeket és történeteket.
Hasznosítjuk a megszerzett tudást
Az oktatás cselekvéssel kezdődik, majd a történtekre reflektálunk. Eltűnődünk azon, hogy mi történt, mi lett az eredménye, mit tanultunk mindebből, és hogyan használhatjuk fel a megszerzett tudást – mondja Jacek Gralczyk, lengyelországi oktató.
Ez egy lehetőség arra, hogy megértsük, mit tehetünk másként és jobban a jövőben.
A tanulási folyamat pedig nagyrészt a hozzáállástól és a motivációtól függ – tette hozzá.
Ha tapsolnak, újra eljönnek
_
hirdetés
_
hirdetés
Az észtországi Maira Raidvere szerint tanítani olyan, mint friss levegőt venni, ahol a tanulók visszajelzése azonnali és őszinte. „Olyan, mintha producer, rendező, színész, hangmérnök, jelmeztervező, sminkes és forgatókönyvíró lennél egy személyben” – jellemezte munkáját. Miután az utolsó dia is lepörgött, egyértelművé válik, hogy a hallgatóságod mennyire tudott azonosulni az általad elmondott történettel. Ha tapsolnak, legközelebb is megtelik a terem, ha pedig nem, akkor gondolkodnod és fejlődnöd kell – mondta.
Közelebb hoz az digitalizáció
Az új technológiák fejlődése, a digitalizáció és a digitális globalizáció lecsökkentheti az emberek közötti távolságot és feloldhatja az ellentéteket – vélekedik Maria Martínez Spanyolországból. Az a futurisztikus, de már valóságos virtuális világ, melyet a metaverzum képvisel, az új évezred legjelentősebb innovatív eszköze. Ez egy nagyon fontos eszköz a tanításban is, legfőképpen a hátrányos helyzetű emberek számára.
A kifejlett személyiség legfontosabb építőkockája
Ki vagyok én? Mit tehetek? Hogyan fejleszthetem magam és haladhatok előre az életben? Mit adhatok vissza a társadalomnak? Az önreflexió és an öntudatosság képességeinek megszerzésével a felnőttek megtanulhatják, hogyan ismerhetik meg jobban önmagukat – fogalmazott Liliane Mreyen. A belga oktató szerint ez egy olyan kifejlett személyiség legfontosabb építőkockája, mely gondolatokat és értékeket képvisel. A szociális készségek tanítása segíthet az embereknek abban, hogy jobban kommunikáljanak, együttműködjenek másokkal, és hogy hatékony részei lehessenek a társadalomnak – jelezte.