_
hirdetés
_
hirdetés
A robotizáció és mesterséges intelligencia (MI) már a nappalinkban vannak. Sokan félnek tőle, főleg, hogy majd elvesz egy csomó munkahelyet, míg mások lehetőséget látnak benne. Utóbbiak közé tartozik Hankó Balázs, a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, innovációért, szakképzésért és felnőttképzésért felelős államtitkára, aki egy konferencián azt mondta:
a mesterséges intelligenciát nem tiltani, hanem szabályozni kell.
Szerinte az MI használatának minél jobb irányba kell terelni, ennek érdekében igyekeznek már idén tavasszal előrukkolni a szükséges szabályozásokkal. A mesterséges intelligenciát az oktatás részévé is tenni, hogy segítse a „jövő tudásának” mindennapi használatát.
Ötlépéses kisokos
„Az MI korlátoz, beszűkít, sorvaszt, vagy éppen a kreativitásra ad lehetőséget és nyújt kellő háttértámogatást” – fogalmazott Hankó Balázs.
Egy 1312 fiatal részvételével zajló kutatás szerint a válaszadók
– 77 százalék használ MI-alapú programot, leggyakrabban a ChatGPT-t;
– 75 százalék szerint az MI hasznos a tanulásban;
– 56 százalék szerint az MI ösztönzi is a tanulást;
– 4 százalék szerint viszont éppen korlátozza.
„A felsőoktatásban meg fognak változni az eddigi szerepek is. Az oktatóból mentor, a hallgatóból alkotó, a kutatóból jövőformáló, az egyetemből pedig közösség lesz” – mondta Hankó Balázs.
_
hirdetés
_
hirdetés
Az államtitkár egy ötlépéses kisokost vázolt fel, az MI felsőoktatásban való használatához.
1. Az első a megismételt alapgondolat, hogy a használatát nem tiltani, hanem szabályozni kell
2. Hozzáférést kell biztosítani az oktatás résztvevőinek
3. Oktatóknak és kutatóknak egyaránt ismerniük kell a használatát
4. A tudomány és képzés területén nemcsak etikusan, hatékonyan kell használni
5. Az alkalmazott tudást mérni és idomulva kell számonkérni, valamint hivatkozni rá
Nem a MI veszi el a munkát
A konferencián részt vett Jakab Roland, a Mesterséges Intelligencia Koalíció elnöke is, aki egy tavaly év végi felmérést idézett, amelynél a megkérdezettek 72 százaléka szerint az MI által hatékonyabbá vált a munkavégzés. Akik ritkán, de használják az MI-t, azok 35 százaléka aggódott az MI munkahelyekre gyakorolt veszélye miatt, akik viszont gyakran, azoknak már a 60 százaléka.
Jakab Roland azonban kissé másként értékeli a helyzetet:
Nem az MI veszi el a munkát, hanem az MI-t használók az MI-t nem használóktól. Az MI nem teremt értéket, az MI-t használó személy azonban igen
– fogalmazott.
(vg.hu/szakmaverzum.hu)