_
hirdetés
_
hirdetés
Sárai-Szabó Mária nem mindennapi munkát végez. Ki gondolná, hogy nőként, egy férfiakkal teli szakmában tud érvényesülni? De hogy milyen is a kamionos élet, kap-e sértő megjegyzéseket, az interjúból kiderül!
Már gyerekkorodban is érdekelt a kamionos lét? Mi kellett, ahhoz, hogy a kamionozás mellett dönts?
A családomban is van kamionos: bátyám, párom is kamionozik. Mindig érdekelt, hogy milyen lehet egy ilyen nagy autót vezetni.
Nőkent pedig minden egyes nap büszkeséggel tölt el,
hogy ezt a napot is végig vittem, motivál, hogy megcsinálom a férfi munkát. Szeretem a munkámat, szeretek utazni és vezetni is.
Mi kell a kamionos jogsi megszerzéséhez? Mennyire nehéz megszerezni a B-s jogosítványhoz képest? Milyen élményeid vannak ezzel kapcsolatban?
Szükség van B kategóriás jogosítványra, azon kívül 2 év, forgalomban eltöltött időre és hogy a 21. életévet betöltsük. Ezután a C kategóriás teherautó jogosítványra, majd az E kategóriásra. Mikor én tanultam, akkor volt biztonságos üzemeltetés vizsga, ezután pályaalkalmassági, majd GKI vizsga. Ezek sikeres teljesítése után jöhetett a munkakeresés.
Igazából a vezetés maga azért nehezebb, mert sokkal nagyobb a jármű a személyautóhoz képest és másképp kell vele bánni, legyen az egy fordulás vagy bármi. Nekem nagyon jó oktatóm volt és szuper élmény a jogosítvány megszerzése. Mindig örömmel mentem az oktatásra és a mai napig nem bántam meg.
Mennyire nehéz sofőr állást találni?
Nem nehéz állást találni, mivel sofőrhiány van. Nem is akármilyen.
Mi volt az első megbízásod kamionsofőrként? Külföldre is szoktál menni?
Legelőször Olaszországba mentem, Pescarába a párommal. Másfél évig nemzetközileg szállítottunk, általában Spanyolország volt az úti cél. Most már nem járok külföldre. Három éve külön, saját kamionnal dolgozom, billencsezek, amivel általában sódert, követ, homokot, aszfaltot szállítunk. Tulajdonképpen mindent, ami útépítéshez szükséges belföldön.
Ért már valamiféle hátrányos megkülönböztetés amiatt, mert nő vagy és kamiont vezetsz?
_
hirdetés
_
hirdetés
Igazából nem találkoztam még ilyennel. Néha-néha vannak csipkelődő sofőrök, de sosem bántottak. Nagyon segítőkészek, ha arról van szó. Mindenki felkapja a fejét, amikor meglátják, hogy női sofőr vezet és általában azt hallom, hogy milyen vagány dolog.
Sosem vagyok egyedül munka közben, több kollégámmal járunk együtt. Nagyon ritka, hogy egyedüli munkát kapjak.
Mennyi időre szól egy-egy megbízás? Hogyan képzeljük el a munkafolyamatot?
Igazából megkapjuk a munkát és amennyi forduló belefér a 9 óra vezetésbe. Ha messzire megyünk, akkor előfordul, hogy kamionban alszunk, ami ággyal felszerelt, főként, ha olyan munkát kapunk, ami egy hétig tart. Ilyenkor hétfőtől-péntekig folyamatosan ,,forgunk”.
Mennyire előny vagy hátrány, hogy egy eszközben dolgozol, mellette pedig abban a térben is ,,élsz”?
Nőkent az a hátrány, ha nem tudunk hazajönni, akkor egy benzinkúton kell zuhanyozni. Nem volt egyszerű megszokni a kamionban alvást sem. Vannak olyan normális cégek, ahol kulturált mosdó is található, de nagyon sok helyen nincs lehetőség semmire. Önismeret céljából előnyös, de ez is emberfüggő.
Milyen hátrányt tudnál mondani a kamionozással kapcsolatban?
Hátrány a fuvarozásban jelenleg az üzemanyag árak emelkedése és a hatalmas sor a benzinkutakon, sok időt elvesz a tankolás.
Természetesen az sem a legjobb érzés, hogy elég kevés időt tölthetünk emiatt a szeretteinkkel.
Fizetés szempontjából mennyire éri meg sofőrnek állni?
Meg lehet élni, de nagyon nem fizetik már meg ezt a szakmát. Egy raktárban dolgozó ember is meg tudja keresni ezt a pénzt úgy, hogy nincs kitéve a közúti baleseteknek, életveszélynek. Beszéltek már többen 800.000- es fizetésről ezen a területen, de szerintem egyikőnk sem látott annyit.
Mi volt a legizgalmasabb helyzet, amivel sofőrként szembesültél?
A legizgalmasabb az volt, amikor először mentem Jijonába (Spanyolország). 160 kilométeren át tartó viaduktokon, alagutakon felváltva mentem, a tenger felett. Gyönyörű látvány volt, de hirtelen észrevettem, hogy nem igazán széles az út és nem valami nagy a szalagkorlát az út mellett.
Volt kedvenc helyed, ahol jártál?
Spanyolország volt a kedvencem, Jijona és Alicante így pontosabban. Vannak taszító helyek, de az emberek kedvesek és a kultúrájuk szuper.
Kiknek ajánlod a kamionos létet?
Igazából annak ajánlom, aki ki akar szakadni a négy fal közül és szeret utazni. Itt is dolgozni kell és nagy odafigyelést igényel a munka. Az én véleményem, hogy sokkal jobb, mint egy gyárban dolgozni. Legyen bátor mindenki és akit érdekel, kezdje el!