_
hirdetés
_
hirdetés
Nem sok dolog van, ami kis hazánkban a két nagy párt követőit közös véleményre tudja hozni: az Iphone hívők és az Androidosok abban viszont egyetértenek, hogy a szakképzés modernizációja az elmúlt évek egyik legjobban sikerült átalakítása. Persze, mint minden új rendszernek, ennek is szüksége van finomhangolásokra, de még a vidéki ház előtti padon ülő, hivatásszerűen elégedetlen asszonykórus is csak annyit mondott: „na, visszatértek a régihez”. Ami persze csak az iskolatípusok elnevezésében igaz, hiszen az új rendszer modern és hatékony lett, olyan szakmákkal amelyek a piac igényeit követik.
A második tanévét megkezdett fiatalról, a Szakképzés 4.0-ról Pölöskei Gáborné, az ITM helyettes államtitkára beszélt a SZAKMAVERZUM.HU-nak.
Hogyan alakult idén a szakképzési rendszerbe jelentkezők száma?
A tapasztalatok azt mutatják, hogy egyre vonzóbb a szakképzés, a tavalyi évhez képest átlagosan 10 százalékkal nőtt a szakképzésbe felvett tanulók száma.
A középfokú oktatásba felvettek közül 55 ezren az új szakképzésben folytatják tanulmányaikat, nyolcadik után pedig a legtöbben technikumokban tanulnak tovább. A felvételiző tanulók 61 százaléka szakképző intézménybe nyert felvételt, ebből a tanulók 41 százaléka jelentkezett technikumba.
Idén a legnépszerűbb technikumi ágazat az Informatika és távközlés volt, a szakképző iskolában pedig a Kereskedelmi értékesítő szakmára jelentkeztek legtöbben. Idén a második szakképzési tanév indul el az új oktatási és intézményi struktúrában, amely továbbra is három fontos szempontot tart szem előtt. Az új rendszernek meg kell becsülnie az oktatói munkát, ösztönöznie kell a tanulói teljesítményt, és összehangolva kell működnie a gazdaság szereplőivel.
Újdonságnak számít az idén első alkalommal elindított okleveles technikusi képzés.
_
hirdetés
_
hirdetés
Az új képzési forma lényege, hogy a tanulók a technikum és egy felsőoktatási intézmény által közösen kidolgozott, emelt szintű szakmai program alapján végzik a technikumot, amelyet követően tanulmányaikat automatikusan folytathatják az együttműködésben részes felsőoktatási intézményben. A felsőfokú végzettség így ráadásul az előre meghatározott kreditek elismerésével, rövidebb idő alatt is megszerezhető.
Az okleveles technikusi képzés mellett szintén újdonságnak számít a most ősszel indult Kreatív technikum is, amelynek célja, hogy
az ügyes, ötletgazdag gyerekek a szakképzésben is kiteljesíthessék tehetségüket, és versenyképes szakmát tudjanak szerezni.
A korábbi időszakban a kreatív, „ügyes kezű”, művészetekhez vonzódó gyerekek csak a művészeti szakgimnáziumokat tudták választani. Most a Kreatív Technikum lehetőséget ad tehetségük kibontakoztatására úgy, hogy szakmát is szereznek. Jó példa erre a grafikus, amelyet választhatnak művészetként szakgimnáziumi továbbtanuláshoz, vagy ipari grafikusként tanulhatnak tovább egy Kreatív Technikumban.
Az adatok alapján szükségesnek ítélik-e a szakképzési rendszer finomhangolását, ha igen, mely pontokon?
A visszajelzéseket folyamatosan figyeljük, és ahol szükséges, elvégezzük a finomhangolásokat.
Az egyik legfontosabb mutató a tanulók teljesítményének javulása.
A legutóbbi mérésünk azt mutatja, hogy évről évre érezhetően jobban teljesítenek a szakképzésben tanulók. A szeptemberben lezajlott országos kompetenciamérés első eredményei meggyőzően igazolják, hogy a kormány szakképzési stratégiája működik. A legutóbb beiskolázottak jobb osztályzatokkal érkeztek az intézményekbe, mérési eredményük matematikából sokkal kedvezőbb a korábbi évfolyamokénál. A már második éve a szakképzésben tanulók átlagos teljesítménye két-számjegyű mértékben javult. A megerősített szakképzés tehát nemcsak vonzó karrierutakat kínál, hanem a minőségi oktatás színterévé is válik.
Lehet- valami pontosabbat tudni a pedagógiai technikumokról, hol tart a megvalósítás?
Újabb továbbtanulási utat jelent majd a 2022/2023. tanévtől a „pedagógiai technikum” elindítása.
Jelenleg a pedagógiai technikum indítására javasolt technikumok feltérképezése, a szakmai oktatás felsőoktatási intézményekkel való kialakítása és a tartalomfejlesztés előkészítése van folyamatban. A magas gyakorlati óraszám lehetőséget teremt az oktatási és szociális intézményekben a különböző munkakörök megismerésére, amely segít megalapozottabbá tenni a pedagógia ágazat választását a felsőoktatás felé, illetve új munkaformaként kezd kialakulni az az igény, hogy képzett munkaerő foglalkozzon a gyerekekkel, vigyázzon rájuk iskola után, vagy amíg a szülők dolgoznak.