_
hirdetés
_
hirdetés
Haibach János 27 éve vezeti a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) buszait. A mai napig imádja a 30 éves Ikarus kormányát tekerni, de az új járművekkel is élmény számára a vezetés. Úgy gondolja, hogy vannak autóbuszvezetők és vannak olyanok, akik vezetnek buszt, de a kettő között nagy különbség van. Elmondása szerint a BKV-nál kiszámíthatóság várja a dolgozókat, aki szeret vezetni, az megtalálhatja a számításait.
Mióta dolgozol buszvezetőként a BKV-nál?
1992 óta vezetek autóbuszt. Először szólókocsival kezdtem, majd amikor meglett a kellő gyakorlatom, levizsgáztam csuklós járműre. Ezt legalább egy év vezetés után lehet megtenni. Azt tudni kell, hogy abban az esetben, hogyha csuklós járművön dolgozik az ember, az magasabb pótlékkal jár, mert a feladat is általában egy kicsit nehezebb, hiszen nagyobb tömeget is viszel.
Miben nehezebb a csuklóst vezetni?
Azért nehéz erre válaszolni, mert már olyan régen vezetek buszt, hogy nekem már nincsen különbség. A csuklós buszon több utast szállítasz a több ajtó nagyobb figyelmet igényel és általában forgalmasabb helyeken közlekedik. A szóló vonalaknak és a csuklósnak is más a nehézsége.
Hogyan lettél buszvezető. Az a fajta vagy, aki már az óvodában is buszokat tologatott?
1992-ig teljesen mást csináltam. 1990-ben letettem a B kategóriás jogosítványt.
Nagyon szerettem vezetni, de mondták, hogy itt majd lesz lehetőségem megutálni. Hát eddig nem sikerült.
Mennyire kell a monotonitás-tűrés ennél a szakmánál?
Vannak monoton részek, amiket meg kell szokni, de azért azt figyelembe kell venni, hogy 500 méterenként megállunk, ami kizökkent a monotonitásból, hiszen ajtót kell nyitni, leszállnak és felszállnak utasok. Tehát itt azért nincs meg az, mint a távolsági buszoknál, vagy akár egy kamionsofőrnél. Ott nyilván sokkal monotonabb, itt a BKV-nál ez más, sokkal pörgősebb. Minden szakmának megvan a nehézsége és más odafigyelést igényel. Itt az, hogy a jármű menetrend szerint közlekedjen, az utasokat pedig A-ból B-be el vigyük, balesetmentesen.
A BKV-alkalmazottakat ért atrocitásokat hogy kezelitek? Ez határozottság kérdése vagy erre a cég felkészíti a dolgozóit?
Is-is. Kell lennie egy bizonyos határozottságnak, ugyanakkor elmondják azt, hogy mire kell odafigyelni. Mit, hogyan célszerű kezelni. De minden helyzet más, tehát nem tudhatod, hogy az az ember, aki felszáll a buszra éppen honnan jön, milyen helyzetben van és ugyanúgy nem lehet tudni azt, hogy az a sofőr, aki éppen viszi, milyen helyzetben, milyen hangulatban van. Lehet, hogy egy utasnak csak rossz napja van, de az is lehet hogy eleve utálja az összes BKV-st vagy az egész világot, mert valamikor volt egy rossz élménye vagy mert éppen menstruál a mosómedvéje. Tehát nem lehet tudni, hogy kivel találja szemben magát az ember. Próbálni kell türelmesnek lenni, megpróbálni elképzelni, hogy az illető milyen szituációban lehet és aszerint kezelni. Hosszú távon ahhoz, hogy minél kevesebb konfliktus legyen, nagyvonalúnak kell lenni.
Volt, de sikerült jól kezelnem. Volt egy jó nagy késés és egy öltönyös-nyakkendős ember megkérdezte amikor felszállt a buszra, hogy hol a … anyámba voltam. Mondtam neki, hogy nézze uram, a kinézete alapján olyan mint egy úriember, csak kár volt megszólalnia. Leült, majd amikor a végállomásnál leszállt, mondja, hogy „elnézést kérek, viszont látásra”.
Nem kell felvenni a kesztyűt, sokszor az a legjobb, ha vissza se szól az ember, hanem inkább elengedi a füle mellett.
Természetesen minden járművezetőnek más a vérmérséklete, neki is lehet rossz napja. Az utas egyet lát. Meg van hirdetve egy időpont és akkor érkezik-e a jármű. Nem érdekli, hogy miért késik. Mivel az utasok elsődlegesen a járművezetővel van kapcsolatban, rajta csapódik le minden, neki tudják elmondani a bánatukat. Ezt tudni kell megfelelően kezelni.
Manapság már egyre több az új busz az utakon. Az Ikarus után megérkeztek a újabb, modernebb buszok. Melyiket jobb vezetni?
A mai napig vezetek mindenféle járművet. Legyen az régi, vagy új. Én imádtam az Ikarust és a mai napig imádom, de mind a kettőnek megvan az előnye. Az Ikarust magyar utakra tervezték, amik kicsit rázósak, kicsit kátyúsak, de a miénk. Ezek bírják a göröngyös utakat. A múltkor egy 2 éves Mercedes busszal teljesítettem szolgálatot, majd a munkaidő második felében át kellett ülnöm egy 30 éves Ikarusra 280-asra. Hatalmas a kontraszt a kettő között, de mivel én szeretek vezetni, ezért számomra mindkettő élmény.
Mennyire érzitek saját bőrötökön a munkaerőhiányt? Lasszóval fogják a buszvezetőket?
_
hirdetés
_
hirdetés
Tavaly őszig állt fenn ez a helyzet nálunk. Az év első felében a BKV vezetése különböző intézkedéseket hozott a munkaerőhiány mérséklésére, ami sikeresnek bizonyult. Természetesen a mai napig van felvétel és keresünk munkaerőt, de most nagyjából rendben vagyunk. Tavaly őszig átlagosan három elvont szabadnappal dolgoztuk, vagyis ennyi pihenőnapon kellett bemennünk dolgozni. Ebben közrejátszott a metróvonal felújítása, ami plusz terhelést jelentett. De a vállalat akciójának köszönhetően számos új munkaerőt sikerült bevonzani, akik közül jó pár embert sikerült is megtartani. Ugyanakkor a mai napig megvan a fluktuáció, ami folyamatosan lehetővé teszi azt, hogy újabb járművezetőket vegyünk fel.
A fizetéseket mennyire sikerült konszolidálni? Meg lehet élni a buszvezetésből?
Ennek több összetevője van. Úgy, hogy nincs túlóra, nincsenek elvont szabadnapok akkor csak a normál alapbért kapjuk, de aki olyan beosztásban dolgozik, hogy délutános – vagyis éjjel 1-kor végez – és csuklós busszal közlekedik, ő elérhet egy magasabb összeget.
Tehát, amit hirdetett a BKV, hogy akár bruttó 400 ezer forintot is meg lehet keresni, az valóban úgy van, de ez csak túlórákkal, elvont pihenőnapokkal, délutáni, valamint éjszakai műszakpótlékokkal jöhet össze. Ezek nélkül a plusz pótlékok nélkül ezt az összeget nem lehet elérni.
Mi kell ahhoz, hogy valaki buszvezetőként dolgozhasson? Elég ha besétál a megfelelő jogosítvánnyal vagy külön oktatásban is részesül?
Ha van az illetőnek jogosítványa az nem elégséges, még részt kell vennie további képzésben. A vezetői engedély mellett kell egy szolgáltatói kártya, egy GKI kártya, és PÁV alkalmasság is. Akinek van vezetői gyakorlata, ő is tanfolyamon vesz részt, majd pedig rutinos sofőrök mellett teljesít gyakorlatot, akik felhívják a figyelmét, hogy mikre érdemes odafigyelni, mind a forgalommal, mind az utasokkal kapcsolatban. A tapasztalt vezető a gyakorlatot követően javaslatot tesz a vállalat felé, hogy alkalmasnak találja-e az új kollégát önálló járművezetésre vagy sem.
Mire számíthat az, aki buszvezetőnek jelentkezik a BKV-hoz?
A BKV-nál azért jó, mert – ami a legfontosabb – minden hónap 8-án megjön a fizetés. Ez komoly cégeknél általában így van, ez igaz a BKV-ra is. Teljesen be vagyunk jelentve, az utolsó fillérig be van utánunk fizetve minden.
Tehát egy rendezett, biztos háttér várja a dolgozókat.
A BKV erre külön figyel, hiszen nagy vállalat, szem előtt van, ha bármi történik az a médiában egyből megjelenik. Tervezhető a beosztás, az adott hónap előtt egy héttel kézhez kapjuk a munkarendünket, ami jó esetben nem változik, így tudok előre tervezni, hogy mikor kezdek, mikor végzek.
A BKK Futár, valamint a telefonos alkalmazások bevezetésével az utasoknak könnyebb követni a menetrendet. Ez mennyivel könnyíti meg a ti dolgotokat?
A menetrend tartására szintén komoly intézkedések történtek. Egyrészt fiatalodik a járműpark, ez javítja a megbízhatóságot is. A Futár az összes autóbuszba be van szerelve. Ezen keresztül látom, hogy pontosan hol kell lennem. Kiírja, hogy mennyire vagyok előrébb vagy hátrébb ahhoz képest, ahol lennem kellene. Ez nagy segítség a járművezetőknek. Ha mondjuk a Futár jelez, hogy a következő megállóba túl gyorsan érnék oda, akkor az előző megállóban egy kicsit tovább várakozom. A központban az összes busz helyzetét látják, így arra is tudnak figyelni, hogy a járatok eloszlása egyenletes legyen és amennyiben lehet, ne forduljon elő az, hogy több busz nagyon közel menjen egymás mögött, utána meg hosszú ideig egy sem. Egy dolgot kell figyelnünk, hogy a lehetőségekhez képest tartsuk a menetrendet. A Futár pirossal jelzi a buszvezetőknek, hogyha adott időben nem jó helyen vannak. Aki folyamatosan pirosban közlekedik, őt szankcionálják, ami pénzlevonással is járhat. Ezért is érdeke a sofőrnek is, hogy menetrend szerint közlekedjen és ezáltal az utasok körében is nő az elégedettség.
Benned megvan a szakma iránti szeretet?
Már 27 éve vagyok BKV-sofőr, szóval igen.
Úgy gondolom hogy vannak autóbuszvezetők és vannak olyanok, akik vezetnek buszt.
A kettő között jelentős különbség van. Vannak, akik azért kerülnek hozzánk, mert szeretnek buszt vezetni, hivatásuknak érzik, és vannak, akik kényszerből. Találkozok ilyennel is, olyannal is. Én szeretem a szakmámat. A munkám során különböző „játékokat” találok ki magamnak. Például kitapasztalom, hogyan váltanak a lámpák, és úgy közelítem meg, hogy ne kelljen megállnom. Mindig törekszem arra, hogy az utasaim komfortosan érezzék magukat. Emellett pedig különböző versenyekre is járok, tavaly például Európa-bajnokságon jártam, nemsokára pedig országos versenyen veszek részt.
Erről mesélj egy kicsit.
Feltétele annak, hogy ilyen megmérettetésen indulhasson valaki, hogy egy évig semmilyen balesete, utasfeljelentése ne legyen. Ha ez teljesült, akkor ki kell tölteni egy KRESZ-tesztlapot. Budapesten öt garázs van, és mindenhol megrendezik a selejtezőket, ahonnan el lehet jutni egy vállalati döntőre. Akik ott a legjobb eredményt elérik, ők mehetnek az országos versenyre, ahol elméleti és gyakorlati feladatokat kell megoldani, minél kevesebb hibával, a lehető leggyorsabban. Az Európa-bajnokságot – amin csak vezetés van – tavaly rendezték meg először, amin Magyarországot két női és két férfi versenyző képviselte. A tavalyi országos verseny első és második helyezett csapata. Abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy az elért eredményem alapján én is ott lehettem. A 15 ország 21 csapata közül a hatodik helyen végeztünk. Az egyéniben elért harmadik helyezésért pedig egy bronzkormánnyal térhettem haza.