_
hirdetés
_
hirdetés
A 2025–2026-os tanévben is meghirdették az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét. A tavalyi év sikere alapján ismét jön a Junior kategória, ahol a 18 évnél fiatalabb diákok külön mérhetik össze tudásukat. Kell is az utánpótlás, ugyanis – ahogy szinte minden iparágban – a járműjavítás területén is komoly gondot okoz a szakképzett munkaerő hiánya.
Az előző tanévhez hasonlóan az Autós Nagykoalíció idén is meghirdeti az autószerelő, autószerelő technikus, autóelektronikai műszerész, gépjármű mechatronikus, gépjármű mechatronikai technikus és alternatív járműhajtási technikus nappali tagozatos diákok körében az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét (ASZTV). A tavalyi év pozitív tapasztalata alapján idén is külön értékelésre kerül a Junior kategória, ami a 18 év alattiak megmérettetését jelenti.
Az első fordulóban a nevezést leadó iskolákban szervezői felügyelet mellett történik az írásbeli teszt kitöltése. A 18 év alattiak és felettiek is egy-egy 80 kérdésből álló szakmai kérdéssort kapnak, ahol 90 perc áll rendelkezésre, hogy mindet megválaszolják. A korosztály szerinti bontás lehetővé teszi, hogy a 9.-10.-11. évfolyamban tanulók az iskolai tananyaghoz jobban igazodó, alapozó kérdéseket kapjanak. A 18 év felettiek pedig gyakorlatiasabb, nehezebb tesztet kell, hogy kitöltsenek.
Decemberben, az első fordulón nyújtott teljesítményük alapján a legjobbak jutnak tovább a középdöntőkbe, ahol már műhelykörülmények között adnak számot tudásukról. Akik jól teljesítenek, akár a győri döntőben vagy a Young Car Mechanic nemzetközi versenyen is részt vehetnek.
Az Autós Szakmák Tanulmányi Versenye csapatverseny, ahol kétfős diákcsapatok mérik össze szakmai tudásukat két kategóriában, három fordulón keresztül. A verseny sajátossága, hogy a feladatokat a járműfenntartó ipar tapasztalatai és igénye szerint állítják össze, illetve, hogy a kétfős csapatokban a versenyzők eredménye összeadódik, felértékelődik a közös munka, ami az elhelyezkedés után is fontos szempont lesz.
Kell az utánpótlás, mint egy falat kenyér
A tanulmányi verseny nem titkolt célja a járműgép-javító ágazat megerősítése utánpótlás-szinten. Az Autós Nagykoalíció elnöke korábban felhívta a figyelmet, hogy a közösségi média által gyakran eltorzított világban az autós szakmák világát nem sikerült „trendivé, menővé, szexivé” tenni – fogalmazott Knezsik István.
_
hirdetés
_
hirdetés
A szakmák megtartóereje siralmas: egyes képzéseken 10 százalék alatti azok aránya, akik valóban a pályán maradnak – mutatott rá. „A bizonytalanság közepette nincs kellően bemutatva a járműipar, nem vonzó, nem menő” – tette hozzá. Útmutatás nélkül pedig számos potenciálisan értékes szakembert veszít a járműipar.
Knezsik István egyébként többek között ezt is kiveséztük a Szakmaverzum 7Dasy podcastjében, de a járműipart jövőjéről is beszélgettünk.

Knezsik István a Szakmaverzum 7Dasy podcast-műsorában
Jóval több, mint egy olajos szakma
Elég megnézni az autószervizeket, amelyek – számos területhez hasonlóan – jelentős munkaerőhiánnyal küzdenek. Márpedig a hajtáslánc-technológiák bővülésével, az elektromos autók terjedésével nemcsak hogy a jövőben is nagy szükség lesz autószerelőkre, várhatóan a munkájukhoz szükséges tudás is nagy változáson megy majd keresztül. Sőt, igazából már át is ment.
Míg jó néhány évvel ezelőtt akár egy szerszámosláda is elég volt egy autó megjavításához, a mai autók már csaknem 70 ezer chipet tartalmazó bonyolult számítógépes rendszer, amelynek karbantartása és javítása összetett feladat, aminek pozitív velejárója is van. Az autószerelés ugyanis ma már nem egy koszos olajos szakma, jóval több annál — ahogy arról szintén írtunk nektek a Szakmaverzumon. Egyre több készség elsajátítására van hozzá szükség, hiszen ma már nem egy autószerelő tevékenykedik egy kocsin, hanem mindjárt három szakember.
Egy kvázi „lakatos”, aki a mechatronikai javításokat végzi például a futóműnél.
A hibridek, tisztán elektromos autók világában ma már szükség van erősáramú villanyszerelőre.
Továbbá egy komplex informatikai tudással felvértezett technikus is elengedhetetlen, aki a diagnosztika területén jártas, hiszen korunk négykerekűi már rendkívül bonyolult rendszerrel gurulnak le a futószalagról.
A szélesebb tudás pedig magasabb fizetésekkel is jár. Ma már akár egymillió forint is lehet egy autószerelő keresete, ez azonban természetesen számos tényező függvénye.