_
hirdetés
_
hirdetés
Eheti cikkünkben egy olyan szakmát vizsgálunk meg, melyben bizony fék nélkül robognak felénk a robotok. Lássuk csak, hol tartanak az önvezető járművek!
Cikksorozatunkban idáig általános megállapításnak számított, hogy a robotok és a mesterséges intelligencia az olyan feladatokban a legjobbak, melyek repetitívek, a munkakörülmények pedig stabilnak számítanak. A tömegközlekedés az első kritériumnak valóban megfelel, viszont a másodikkal már adódhatnak gondok. Az utcai közlekedés ugyanis még egy hatalmas adag jóindulattal sem nevezhető stabil, vagy biztos környezetnek. Ennek ellenére gőzerővel folyik a tömegközlekedés automatizálása – nem kis részt az ebben a szektorban is jelenlévő munkaerőhiány miatt – viszont akkor mégis hogy van ez?
Kötöttpályás közlekedés
Érdemes két részre osztani a témát: a kötöttpályán közlekedő járművekre, mint például a metróra, és azokra, melyek nem kötöttpályán közlekednek, mint például az autók. A kötöttpályás közlekedés esetében ugyanis létrejön az a stabil környezet, mely az utcán aligha létezhet. Metrók esetében teljesen normális dolog, ha vezető nélkül futnak, például akár itthon is, a 4-es metró vonalán:
De ma már a vonatok terén is egyre inkább törnek előre az automatizált járatok:
A villamosok sem maradnak le sokkal:
Sőt, egyes esetekben már a buszt és a villamost is keresztezték, és automatizálták:
_
hirdetés
_
hirdetés
Élet a síneken túl
De mi a helyzet akkor, amikor nem áll rendelkezésre semmi olyasmi, amely fizikailag is be tudja határolni a jármű közlekedését? Önvezető autók ugyanis igenis léteznek már ma is, közöttük taxik is:
Míg egy sínen közlekedő járműnél elegendő lehet, ha egyszerűen beleplántálják, mikor és mennyit kell mennie, az utakon ezért annál jóval komplexebb a helyzet. Ezek a gépjárművek komoly mechanikus aggyal kell, hogy rendelkezzenek, melyek erős processzorok, két- és háromdimenziós szenzorok, mesterséges intelligencia és gépi tanulás segítségével ismerik fel és alkalmazkodnak a környezetükhöz és az épp adott közlekedési szituációhoz:
Ha pedig közlekedés, akkor azt is érdemes megemlíteni, hogy a híresen munkaigényes logisztikai ágazatban is kezd megjelenni az igény, és a megoldás is az automatizált járművekre:
Az automatikus közlekedésé a jövő?
A kötelező kérdést mindig érdemes föltenni, és a mostani alkalom is megköveteli:
el fogják-e venni a tömegközlekedésben dolgozó járművezetők munkáját a robotok?
A válasz pedig az, hogy elég valószínűleg igen. A kérdés igazából az, hogy mely közlekedési forma lesz a dominánsabb? Itt pedig az árak és a szabályozások lesznek a döntők. A tömegközlekedés feltehetőleg onnantól fogva is a leggazdaságosabb opciónak fog számítani, míg a taxik drágábbak, a saját önvezető autó pedig nem mindenki számára lesz elérhető: szóval ebből a szempontból nem fog túl sok minden változni, főleg annyi, hogy már nem emberek fognak ülni a volán mögött. Azt, hogy ez mikor fog realitássá válni, csak az gátolja, hogy a technológia még nem egészen forrott ki.