_
hirdetés
_
hirdetés
A HÖOK (Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája) egy fontos szempontra hívta fel a figyelmet: a felsőoktatásban a mesterséges intelligenciára eszközként tekintsenek, és szabályozzák annak felhasználását.
A fiatalok körében rohamosan terjed a mesterséges intelligencián alapuló eszközök használata, – fogalmaztak a Szakmaverzumnak eljuttatott közleményükben – ezért egyre fontosabb, hogy a felsőoktatásban betöltött szerepük definiálva legyen.
A HÖOK meggyőződése, hogy ebben a legcélravezetőbb megközelítés, ha a mesterséges intelligenciára eszközként tekintünk, amelyet be kell építeni az oktatási és tanulási folyamatokba.
Felhívják a figyelmet továbbá: a mesterséges intelligenciára is igaz az, hogy a felhasználón múlik, hogy pozitív vagy negatív hatást fejt ki. A HÖOK szükségesnek tartja, hogy a mesterséges intelligencián alapuló eszközök felsőoktatásban történő felhasználásának egyértelmű szabályai legyenek, amelyek támogató környezetet teremtenek az ilyen eszközök felelős felhasználásához.
A HÖOK közgyűlése javaslatokat fogalmazott meg a támogató környezet megalkotásához, amelyeket az alább felsorolt pontokban foglaltak össze.
▶ Szakdolgozat
A szakdolgozatokra vonatkozóan legyenek egyértelműen tisztázva a mesterséges intelligencia segítségével készített részek hivatkozásának szabályai az intézményi Tanulmányi- és vizsgaszabályzatokban;
▶ Felhasználási javaslat
Valamennyi kötelező tantárgy első előadásán legyen bemutatva, hogy az adott tárgyra vonatkozóan melyek a mesterséges intelligencia használatának javasolt határai;
_
hirdetés
_
hirdetés
▶ Bevezető kurzus
Az intézmények indítsanak bevező kurzust, melynek keretein belül megtanítják az adott tudományterület AI lehetőségeinek effektív és etikus használatát;
▶ Kerüljék a tiltást
A felsőoktatási intézmények valamennyi tevékenységük (oktatás, kutatás, ügyvitel, stb) során kerüljék a mesterséges intelligencia tiltását;
▶ Készségek a lexikális tudás helyett
A felsőoktatási intézmények törekedjenek azon számonkérési formák előtérbe helyezésére, amelyek készségeket és a tudományterület megértését helyezik előnybe a lexikális tudással szemben;
▶ Egyértelmű szabályok
Az ESG irányelveinek megfelelően legyenek a hallgatók számára egyértelműek a mesterséges intelligencia használatára vonatkozó szabályok az intézményi Tanulmányi- és vizsgaszabályzatokban, amelyeket kizárólag felmenő rendszerben lehet módosítani;
▶ Intézményi szabályzatok felülvizsgálata
Az alábbi intézményi szabályzatok kerüljenek felülvizsgálatra a mesterséges intelligencia használatát illetően: Térítési- és juttatási szabályzat, Tanulmányi- és vizsgaszabályzat, Oktatói munka hallgatói véleményezésének szabályzata, Etikai és Fegyelmi szabályzat, Adatkezelési szabályzat;
▶ Véleményezés
Az Oktatói munka hallgatói véleményezése térjen ki a mesterséges intelligencia oktatásba való beépítésének hatékonyságára;
▶ Hozzáférés
A felsőoktatási intézmények biztosítsanak hozzáférést a képzés során használatos mesterséges intelligencia eszközökhöz;
▶ Továbbképzés
A felsőoktatási intézmény szervezzen továbbképzést az oktatók számára a mesterséges intelligencia oktatásban való felhasználását illetően.