_
hirdetés
_
hirdetés
Évtizedek óta próbálkoznak a mérnökök újra feltalálni a kereket. Az amerikai gumigyártó, a Goodyear mérnökei gömbformán képzelik el a jövő autóit gurulni.
Az Eagle 360 egy szabálytalan gumiborítással bevont gömb, melyet a szokásos felfüggesztés helyet mágneses levitáció kapcsol az autó karosszériájához. Az autó így jobbra-balra is tud közlekedni, a sebességváltó pedig teljesen elhagyható a járművekből. A mérnökök szerint az autó tetszőleges irányba haladhat, és akár helyben is megfordulhat, csak a gravitáció szab határt a gömbkerekek irányának. Gondoljunk bele, mennyivel egyszerűbb így haladni az autóutakon, a parkolásról nem is beszélve.
A gömb felületét olyan borítással képzelik el a tervezők, ami száraz úton kemény, esőben viszont puhábbá válik, így a lehető legbiztonságosabb a tapadása változó időjárási viszonyok között is.
Ráadásul a tengelykopás problémája is megoldódna a mágneses kapcsolódással. Hátránya viszont, hogy a gömbök térfogata lényegesen nagyobb, mint a hagyományos kerekeké, így az autó hasznos térfogatából foglalnának el helyet.
_
hirdetés
_
hirdetés
Egy ilyen járművet irányítani viszont nem lenne egyszerű, épp ezért önvezető autókra tervezték az újítást. Az abroncsok folyamatosan küldik majd az információkat az autó számítógépére az út minőségéről és a gömbök állapotáról. A tervek szerint ezeket az információkat a közelben haladó járművek is megkapják.
Arra még nem kell számítanunk, hogy a következő néhány évben oldalazva közlekedő autókat pillantunk meg az utakon, viszont a technológia néhány részlete, mint például az útminőséget és a kerék állapotát figyelő elektronika, átkerülhet a hagyományos kerekekbe is.
Nézzük, hogyan mozog a jövő autója az utakon: