_
hirdetés
_
hirdetés
Évtizedek óta próbálkoznak a mérnökök újra feltalálni a kereket. Az amerikai gumigyártó, a Goodyear mérnökei gömbformán képzelik el a jövő autóit gurulni.
Az Eagle 360 egy szabálytalan gumiborítással bevont gömb, melyet a szokásos felfüggesztés helyet mágneses levitáció kapcsol az autó karosszériájához. Az autó így jobbra-balra is tud közlekedni, a sebességváltó pedig teljesen elhagyható a járművekből. A mérnökök szerint az autó tetszőleges irányba haladhat, és akár helyben is megfordulhat, csak a gravitáció szab határt a gömbkerekek irányának. Gondoljunk bele, mennyivel egyszerűbb így haladni az autóutakon, a parkolásról nem is beszélve.
A gömb felületét olyan borítással képzelik el a tervezők, ami száraz úton kemény, esőben viszont puhábbá válik, így a lehető legbiztonságosabb a tapadása változó időjárási viszonyok között is.
Ráadásul a tengelykopás problémája is megoldódna a mágneses kapcsolódással. Hátránya viszont, hogy a gömbök térfogata lényegesen nagyobb, mint a hagyományos kerekeké, így az autó hasznos térfogatából foglalnának el helyet.
_
hirdetés
_
hirdetés
-
A Goodyear Eagle 360-ra keresztelt gömb formájú kereke.
Egy ilyen járművet irányítani viszont nem lenne egyszerű, épp ezért önvezető autókra tervezték az újítást. Az abroncsok folyamatosan küldik majd az információkat az autó számítógépére az út minőségéről és a gömbök állapotáról. A tervek szerint ezeket az információkat a közelben haladó járművek is megkapják.
Arra még nem kell számítanunk, hogy a következő néhány évben oldalazva közlekedő autókat pillantunk meg az utakon, viszont a technológia néhány részlete, mint például az útminőséget és a kerék állapotát figyelő elektronika, átkerülhet a hagyományos kerekekbe is.
Nézzük, hogyan mozog a jövő autója az utakon: