_
hirdetés
_
hirdetés
Képzeld el, hogy van egy autód. Hibát jelez, nem indul, fura hangja van. Elviszed a szervizbe, de nincs, aki megjavítsa. Nem azért, mert nincs alkatrész – hanem mert már nincs elég szerelő. Ez nem fikció, ez a magyar valóság: egyre kevesebb fiatal választja az autószerelői pályát, miközben a technika gyorsabban változik, mint valaha. Ráadásul egy biztos karriert ígérő szakmáról van szó, amely már jóval több egy koszos, olajos munkánál és még jól is kereshetsz vele.
A szakma, ami már nem az, ami régen volt
Sokan úgy képzelik az autószerelőt, mint valakit, aki olajos kezeslábasban, kalapáccsal a kezében matat a motorháztető alatt. Ez ma már maximum nosztalgia. A modern autókban akár 70 ezer chip is lehet, és sokkal inkább hasonlítanak guruló számítógépekre, mint gépekre. A mai autószerelő már nem csak „megszerel”, hanem elektromos rendszert diagnosztizál, programoz, villamossági munkát végez, és akár erősáramú rendszerekkel is dolgozik.
Egyszerűen szólva: az autószerelés mára egy komoly techszakma lett.
Mégis, miért mennek el a fiatalok?
A legnagyobb gond, hogy a diákok többsége el sem jut odáig, hogy felfedezze, milyen izgalmas lehet ez a pálya. Tízből kilenc fiatal nem marad a szakmában. Ennek oka egyszerre társadalmi, technológiai és oktatási.
„Egyrészt, nincs, aki hitelesen megmutassa, miért izgalmas ez a munka. Nincs rendes bemutatása a szakmának, a médiában alig látni róla jó példát, a közösségi platformokon pedig ritkán tűnik fel, hogy valaki menő autószerelőként él és keres jól” – mutatott rá a Szakmaverzumnak Knezsik István, az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke.

Knezsik István a Szakmaverzum 7Dasy podcast-műsorában
Másrészt, az is bizonytalan, milyen autókat kell majd javítani 5-10 év múlva. Elektromos? Hidrogénhajtású? E-üzemanyaggal működő? Ma még a mérnökök sem tudják, mi lesz a hajtásláncok sorsa, így nehéz egy tanulónak eldönteni, milyen irányba képezze magát. Ez a bizonytalanság bénító: ha nem tudod, mit tanulj meg, inkább nem tanulsz semmit.
A jövő autószerelője: három ember egyben
Ahhoz, hogy valaki a jövőben autót tudjon szerelni, ma már háromféle tudással is rendelkeznie kell – hangsúlyozta Knezsik István.
Mechatronikai ismeretekkel – ez kell a futóművekhez, fékrendszerekhez, mechanikai javításokhoz.
Erősáramú villamossági tudással – ez elengedhetetlen a hibridek és elektromos autók javításához.
Informatikai és diagnosztikai tudással – a hibaüzenetek értelmezése, szoftverfrissítések, rendszerek újrakalibrálása már napi feladat.
_
hirdetés
_
hirdetés
„Ez azt jelenti, hogy az autószerelő szakma nemcsak sokrétűbb lett, de magasabb fizetéseket is kínál. Nem ritka, hogy egy tapasztalt szakember akár havi egymillió forintot is megkeres – persze ez nem az iskolapadból kilépve történik meg, hanem folyamatos tanulással és fejlődéssel” – mondta.
Akkor miért nem csinálják mégis?
Talán mert senki nem mondja el nekik, mekkora szükség van rájuk. A bizonytalanság a jövő technológiái körül – vajon tényleg minden autó elektromos lesz? – szintén elriasztja a tanulókat. Az iskolák sokszor nem tudják követni a technológiai változásokat, a tananyag elavult, a gyakorlati lehetőségek szűkösek.
És ott a társadalmi szemlélet is: az értelmiségi pályák „menők”, a fizikai szakmák „kényszermegoldások”. Ez a gondolkodás viszont ma már hibás.
Egy jól képzett autószerelő nélkülözhetetlen és megbecsült tagja lehet bármelyik közösségnek.
Az Autós Nagykoalíció a helyzet javítása érdekében minden évben megrendezi az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét (ASZTV), melyen évről évre egyre többen vesznek részt.
A megoldás: több tudás, több hiteles példa
Ha valóban változást akarunk, akkor szükség van olyan tanárokra, oktatókra, szakemberekre, akik valóságot mutatnak, nem illúziót. El kell mesélni a magyar autóipar történetét, amelyre büszkék lehetünk – például azt, hogy a világon mindenhol „kocsinak” hívják az autót, épp a magyar Kocs település után.

„Valamikor egyszer régen, Mátyás király idejében, a Kocson élő mesterek építettek a szekérből utazásra alkalmas kocsit. Ez a falu, valamint az innen származó kocsi az autó mint közlekedési eszköz bölcsője. A világ szinte összes nyelvén ezt a négykerekű szerkezetet kocsinak hívják” – mondta Knezsik István, hozzátéve, a magyarok méltán lehetnek büszkék a mobilitásban betöltött szerepükre.
Meg kell mutatni, hogy a szerelők munkája nemcsak technikai, de felelősségteljes és értékes is. A jól karbantartott járművek ugyanis nemcsak jobban működnek – életeket is menthetnek.
Válaszd a biztos, okos jövőt!
Ha érdekel a technológia, szeretsz problémát megoldani, jó vagy kézügyességben és logikában, akkor az autószerelés a te világod lehet. Egy olyan világ, ahol folyamatosan tanulsz, mindig történik valami új, és ahol valóban számít, amit csinálsz.
Ne dőlj be a sztereotípiáknak! Nézz körül, kérdezz, tapasztalj! A jövő járműveit csak olyan emberek fogják érteni, akik hajlandók tanulni. Ha te is közéjük akarsz tartozni, az autószerelői pálya lehet a legjobb döntésed.














