_
hirdetés
_
hirdetés
Ahogyan a Szakmaverzum.hu is beszámolt róla a „jelenléti ” SZAKMÁZZ rendezvény nagyot szólt az ősszel, a BOK csarnokban. A most zárult Szakmázz online hónap pedig a neten hasított. A pályaorientációs hónapról Quitt Lászlót, avagy ahogy mindenki ismeri SZAKMÁZZ LACI BÁCSIT kérdeztük.
Most ért véget a pályaorientációs hónap a SZAKMÁZZ keretén belül. Milyen tapasztalatotok van, hogy sikerült?
Az online hónap nagyon szépen kiegészítette az idén ősszel már „jelenléttel” megrendezett, BOK csarnokbeli rendezvényt. Ezért az online hónapot én nem választanám külön. A kettő szellemisége azonos, a célcsoportjuk azonos, a módszereik azok, amelyek eltérőek.

Quitt „Szakmázz” László, a BKIK pályaorientációs tanácsadója.
Mindkettőnél tudatosítani kell a gyerekekben, hogy a pályaválasztás
nem az egész életet fogja meghatározni, hanem az elkövetkezendő 3-4-5 évet.
Az ember bármit választhat, mert a mostani rendszer annyira rugalmas, hogy ha nagyon nem lő mellé, akkor lehet korrigálni.
A jelenlegi szakképzési rendszert úgy kell elképzelni, mintha egy rendező pályaudvaron lennénk,
ahol adott esetben vissza lehet egyet tolatni, át lehet menni másik vágányra,
nem kell vonatot és kocsit cserélni, ugyanazon a nyomtávon mennek a dolgok, tehát egységesített a tanulás rendszere.
_
hirdetés
_
hirdetés
Az eddigi OKJ rendszerét felváltotta a szakmajegyzék, ami sokkal rugalmasabb és sokkal inkább emberbarát, mert nem az első pillanat előtt kell eldöntenie a gyereknek, hogy mit akar csinálni, még anélkül, hogy csinált volna bármit is abban a vonalban, hanem kipróbálhatja magát az irányt.
Ez egy sokkal „döntésbarátabb”, rugalmasabb rendszer.
A szakképzést évtizedes – jellemzően negatív – sztereotípiák lengik körül, amelyek felszámolására lapunk is törekszik. A két nagy rendezvényetek után, hogyan látod, hol tart ezek lebontása?
Folyamatban van a dolog. Nem most kezdtük. Az utóbbi két-három évben nagyobb publicitást kaptak például azok a nemzetközi versenyek, ahol a hazai szakképzés kiválóságai megmutathatták magukat. Amellett, hogy ezeknek jóval nagyobb lett a hírértéke, mint korábban volt, jelentős szerepet játszanak a szakképzés megítélésének emelésben. Erről bővebben
kolléganőm, Müller Ágnes, a BKIK pályaorientációs tanácsadója tud,
neki ugyanis kifejezett szakterülete a Skills versenyek.

Müller Ágnes
Ági: Igyekszünk minél több gyerekhez, iskolához eljuttatni annak a hírét, hogy a szakképzett embereknek is létezik verseny, és nem is akármilyen, hanem nagyon színvonalas világverseny, amelyet érdemes megmutatni már a hetedikes, nyolcadikos gyermekeknek is, mert egyfajta célt is adhat számukra.
Ezeken a versenyeken látható, hogy a szakképzett emberek is lehetnek példaképek, inspirálhatnak másokat, hogy milyen magas szintre tudnak jutni a szakmájukban.
Emellet ezek a versenyek arra is jók, hogy tudatosítsák a gyerekekben és felnőttekben, hogy aki belép a szakképzésbe biztos életpályát talál. A kezdeti döntés nehéz, de ha felszállnak a szakképzés vonatára, akkor mindenképpen biztos karriert és életpályát találnak, és ki tudják hozni magukból a legtöbbet.