_
hirdetés
_
hirdetés
Sokszor halljuk, hogy „a tanulás a jövő kulcsa” – de mi van azokkal, akiknek az iskola nem adja meg a lendületet, akik elveszítik a motivációjukat még mielőtt igazán elindulnának? Ők most új lehetőséget kaphatnak.
A szakképzés az egyik legfontosabb út az esélyteremtéshez – különösen azoknak a fiataloknak, akik nehezebb helyzetből indulnak – mondta Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium államtitkára Szolnokon, a Dobbantó és Műhelyiskola programok kiterjesztéséről tartott szerdai sajtótájékoztatón. „Nemcsak a tehetségeseknek kell utat mutatni, hanem mindenkinek, aki szeretne valamit kezdeni az életével” – fogalmazott.

Varga-Bajusz Veronika diákok körében
Dobbantó a jövőbe
Az elmúlt években sok diák talált vissza a tanulás öröméhez a Dobbantó és Műhelyiskola programok segítségével. Ezek nem unalmas iskolai órák. A fiatalok nemcsak könyvekből ismerkednek a szakmákkal: megnézhetik, hogyan zajlik a munka a műhelyekben, megtapasztalhatják, milyen egy asztalos, fodrász, szakács vagy autószerelő mindennapja. Ez nemcsak gyakorlati tudást ad, hanem önbizalmat is – hiszen ha látod, hogy valamiben jó vagy, az hatalmas lökést adhat.
A diákok mentort kapnak, gyakorlati tapasztalatokat szereznek, kipróbálhatják magukat különböző szakmákban, és ha megtalálják, ami érdekli őket, könnyebben lépnek tovább a szakképzésbe.
A programban részt vevő diákok havonta két alkalommal vehetnek részt különféle foglalkozásokon – nyolc hónapon át. Kipróbálhatnak többféle szakmát, például a vendéglátást, az informatikát vagy a gépészetet, közben pedig önismereti és pályaorientációs feladatokon keresztül deríthetik ki, miben jók, mi érdekli őket igazán.
_
hirdetés
_
hirdetés
Újabb löket
Most azonban új szintre lép a program: már a 7–8. osztályos tanulók is bekapcsolódhatnak. Négy városban – Szolnokon, Siófokon, Gyulán és Nyíregyházán – indul a kísérleti projekt, ahol a szakképzési centrumok és az általános iskolák együtt dolgoznak azon, hogy a diákok ne veszítsék el a hitüket a tanulásban.
Szolnokon például a Sipos Orbán Szakképző Iskola már évek óta sikerrel alkalmaz rugalmas tanulási formákat. Az igazgató, Szilvás Ágnes szerint ez a hozzáállás segít abban, hogy kevesebb diák hagyja el az iskolát végzettség nélkül.

Varga-Bajusz Veronika diákok körében
Miért jó ez?
A program célja egyszerű, de nagyon fontos: megelőzni a lemorzsolódást, vagyis azt, hogy valaki iskola nélkül, irányt vesztve maradjon. Ha egy diák úgy érzi, nem találja a helyét az általános iskolában, itt új lehetőséget kap, hogy újra motivált legyen, és megtalálja azt az utat, ami valóban neki való.
A szakképzés tehát ma már nem a „második választás” – hanem valódi ugródeszka a jövőbe.
Aki szakmát tanul, az nemcsak egy munkát, hanem egy életpályát kap. Ahogy Varga-Bajusz Veronika fogalmazott: „A szakképzés nemcsak tudást ad, hanem lehetőséget is arra, hogy mindenki megtalálja a saját útját.”
Hatmilliárdos fejlesztés – nemcsak a falak újulnak
A program nemcsak a tanulási módszerekről szól, hanem a környezetről is: a Szolnoki Szakképzési Centrumban több mint 6 milliárd forintból épülnek és korszerűsödnek a tanműhelyek. Ez azt jelenti, hogy a diákok modern eszközökkel, valós munkakörnyezetben tanulhatnak – nem elméleti példákból, hanem a gyakorlatból.