_
hirdetés
_
hirdetés
Bizonyára számtalan kérdés van, amit tudni akartál a HR-esek oldaláról: miért nem válaszolnak a jelentkezésedre? Miért nem téged választottak? Lehet, hogy nem voltál szimpatikus nekik? Ezeket kérdeztük meg Herczku Zuzanától, az Aeroplex Kft. bűbájos HR-esétől.
Hogy néz ki a felvételi procedúra a munkaerőt kereső cég oldaláról?
Amint megérkezik az igény, hogy létszámemelkedés vagy pótlás céljából munkaerőre lenne szükség, összeállítunk egy hirdetést. A fontosabb feladatokat és elvárásokat kiemeljük, de ma már igyekszünk arra törekedni, hogy közvetlenebb hangulatú hirdetést adjunk fel. Ugyan korábban bevált, hogy a munkával járó feladatokat hangsúlyozzuk ki, úgy gondolom, hogy ma már inkább azokat a dolgokat kell kiemelni, amiért érdemes az adott cégnél dolgozni.
Mi történik, miután beérkeznek az önéletrajzok?
Első körben átnézzük, hogy kik azok, akik az elvárások alapján alkalmasak lehetnek a pozíció betöltésére. Felvesszük velük a kapcsolatot és átbeszéljük a legfontosabb paramétereket: vállalja-e a műszakos beosztást, de az is fontos, hogy meg tudja-e oldani a bejárást. Ebben a pár percben kevésbé koncentrálunk a szakmai elvárások átbeszélésére. A személyes interjún már a vezetőkkel ülünk le és bemutatjuk magunkat, a feladatokat és ha időnk engedi, körbe is vezetjük a jelentkezőt, hogy lássa, hol és hogyan zajlik a munka. Egy héten belül minden interjún megjelent személynek visszajelzünk, akár pozitív, akár negatív a válaszunk. Ha a kiválasztott jelölt elfogadja a felajánlott állást, megkezdődik a beléptetési folyamat.
Az interjúk után bizonyára előállhat az a helyzet, amikor több ember is megfelel szakmailag az adott pozícióra. Ilyenkor mi alapján dől el, hogy ki lesz a kiválasztott?
Ilyen esetben felállítjuk a pro- és kontra érveket a jelölteknél, így a végén mindenképpen kialakul, hogy mi az, ami nekünk fontos, így ez alapján tesszük le az utolsó voksunkat az adott jelölt mellett.
Számít ilyenkor a személyes benyomás is?
Ha a szakmai szempontok alapján nem tudunk választani, igen. Ilyen helyzetben átgondoljuk, hogy ki az, akit jobban el tudunk képzelni a csapatban.
_
hirdetés
_
hirdetés
Munkavállalói oldalról gyakran tapasztalja az ember, hogy ugyan munkaerőhiányról panaszkodnak a cégek, jelentkezéskor a legritkább esetben kapunk választ. Ez miért van?
Ennek több oka is lehet. A cégeknek nem mindig van kapacitása minden jelentkezésre válaszolni, de akár az is lehet, hogy a jelentkező nem felel meg valamilyen elvárásnak.
Ezért is fontos, hogy a cégek pontosan tudják, hogy kit keresnek és ezt meg is tudják fogalmazni.
Sok esetben a jelentkező messze lakik a munkahelytől, így nagyobb lehet a vállalat szemében a rizikófaktor, hogy hosszú távon tudja-e vállalni a jelentkező a bejárással való terheket. Sokszor hamar sikerül megtalálni a keresett kollégát, a hirdetés viszont feledésbe merül, és úgy jelentkeznek a munkakeresők, hogy valójában nem is követi senki a jelentkezéseket.
Az álláshirdetésekben sok helyen feltüntetik, hogy a fizetési igény megadásával kell jelentkezni. Fontos a döntésnél, hogy milyen igényt ad meg az ember?
Ha a hirdetésben kiemelik, hogy a fizetési igényt fel kell tüntetni, elképzelhető, hogy ez is egy szűrő.
Előfordulhat, hogy ha valaki sokat kér, nem fogják felkérni a munkára, de akár a fordítottja is megeshet:
ha a jelentkező sokkal kevesebbet kér, akkor az valószínűleg azért van, mert nem olyan tapasztalt, és ezért nem mer többet kérni. Nálunk ez azért nem fordul elő, mert nagyon behatároltak a bérek, aminek a keretéből nem léphetünk ki. Természetesen az interjúk során rákérdezünk, hogy mi a jelöltek elképzelése.
Mi történik, ha nem találnak embert?
Ez az Aeroplexnél ritkán fordul elő. Ugyan volt rá példa, hogy a választottunk elutasította az ajánlatot, és újra kellett hirdetni, de nem ez a jellemző.
Általánosságban mit tanácsolna a munkakeresőknek, mit csináljanak másképp, hogy könnyebben találjanak munkát?
Nagyon sok múlik az önéletrajzon: legyen átlátható, és azokat az információkat tartalmazza, amik ténylegesen fontosak, és az adott munkához elvárások. Ezen túl érdemes minden egyes jelentkezés előtt átnézni, hogy megfelel-e az adott álláshirdetésnek. Próbáljuk meg legfeljebb két oldalban összefoglalni az önéletrajzot, továbbá ha nyelvtudás szükséges az adott pozícióhoz, nem a papír számít, hanem az, hogy milyen gyakran és milyen szinten használja a jelentkező a nyelvet. Ha ezeken javítunk, jobb esélyekkel indulhatunk a munkaerőpiacon.