_
hirdetés
_
hirdetés
A megújult magyar szakképzési rendszer élenjáró, hiszen többen jelentkeznek szakképzésre, mint gimnáziumba – emelte ki Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért felelős helyettes államtitkára.
Példaként megemlítette, hogy Ausztriában a nyolcadik osztályos gyerekek mintegy négyötöde szakképzésben folytatja a tanulmányait.
A helyettes államtitkár hozzátette, hogy a szülök és a gyerekek jobban megértették a szakképzés átalakítását, mint az azt kritizálók. Hangsúlyozta viszont, hogy a szakképzés nem egyenlő a szakmunkásképzéssel, az is van benne, de a szakképzés különböző életutakra ad lehetőségeket. Hozzátette, hogy minden egyes iskolatípusban, szakmában megvan a karrier- és továbbtanulási lehetőség, csak élni kell vele.
Kifejtette, a szakképzés átalakítása minden iskolatípusnál olyan tartalmi és módszertani változást eredményez, amely az oktatási rendszerben már nagyon régen volt.
Példát is hozott,
_
hirdetés
_
hirdetés
miszerint a belépésnél mérik a képességeket, és segítik az iskolatípus választást. Vannak olyan technikumok, ahová 4,3 feletti eredménnyel vettek fel tanulót, mivel rengeteg jelentkező volt. Szeretnék, ha a technikum a felsőoktatás előszobájává válna, ezért egyetemekkel dolgoznak a tartalmak összehangolásán, hiszen a technikumban már sok mindent elsajátítanak, gyakorlati tudásban pedig előbbre járnak, mint más típusú iskolákból egyetemre kerülők.
Bevezetik az okleveles technikusi képzést is, ami azt jelenti, hogy a rendszerből kikerülő tanulók nemcsak érettségit, technikusi bizonyítványt, hanem kreditpontokat is kapnak, amelyet az egyetem beszámítana a felvételkor.
Pölöskei Gáborné említést tett arról is, hogy a szakképzés „két lábon áll”, az iskolai oktatás mellett minél több gazdálkodót szeretnének bevonni a képzésbe, hogy a gyakorlat ne iskolai körülmények között történjen. Az elméleti oktatásra is egyre több gyakorló mérnököt vonnak be. Ezáltal a képzés első része az iskolában zajlik, az ágazati kompetenciák meglétekor engedik ki a tanulókat a duális képzőbe.
(MTI nyomán)