_
hirdetés
_
hirdetés
Megalakult az Oktatási Ágazati Készségtanács, amelynek célja, hogy az oktatás területén összehangolja a szakképzés és a munkaerőpiac igényeit, valamint az ágazati szakértők bevonásával segítse a korszerű módszerek és tartalmak beépítését az oktatásba – közölte a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM).
A KIM közleménye szerint a 2019-ben megalakult ágazati készségtanácsok célja, hogy támogassák a munkaerőpiacon releváns korszerű tudás és készségek átadását, valamint fórumot biztosítsanak az ágazat szereplői közti párbeszédnek és együttműködésnek.
Jelenleg Magyarországon 20 ágazati készségtanács működik, amelyek munkáját a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara koordinálja; az Oktatási Ágazati Készségtanács megalakulásával immár 21 tanács segíti a szakképzés és a munkaerőpiac igényeinek összehangolását.
Úgy fogalmaztak, hogy
a gazdasági növekedés és a gyors technológiai változások szükségessé tették, hogy a gazdasági szereplők aktívan bekapcsolódjanak a szakképzés és felnőttképzés szabályozási rendszerébe, valamint lehetőséget kapjanak a szakmai tartalmak kialakítására és fejlesztésére.
Hozzátették, hogy e szándék mentén alakult meg az Oktatási Ágazati Készségtanács is, amelynek tagjai között helyet kaptak a szakképzés, a köznevelés és a felsőoktatás fenntartói képviselői, továbbá az ágazatban működő szakmai kamarák, munkavállalói érdekképviseletek, valamint egyházi fenntartású intézmények képviselői.
_
hirdetés
_
hirdetés
Az ágazati szakértők bevonásával az Oktatási Ágazati Készségtanács hozzájárul a korszerű módszerek és tartalmak beépítéséhez az oktatásba, növelve ezzel a hazai oktatás színvonalát és versenyképességét. Az új testület a Szakmajegyzék alapján két szakmát fog össze: az oktatási szakasszisztens és az óvodai nevelő szakmát. Az oktatásban az óvodai nevelő szakma kizárólag okleveles technikusképzés formájában indítható, ezért az ágazati szakképzésnek kiemelten szoros kapcsolata van a felsőoktatással – írja a közlemény.
Az egyetemekkel való színvonalas és szoros együttműködésre jó példa a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar és a Győri SZC Kossuth Lajos Technikum és Kollégium együttműködése, ahol a közösen kidolgozott szakmai program alapján az egyetem 60 kreditet ismer el az óvodai nevelő okleveles technikusképzéssel rendelkező hallgatóknak, amivel az óvodapedagógus egyetemi alapképzés időtartama akár egy tanévvel is csökkenthető.
Az óvodai nevelő okleveles technikusképzés idén több mint negyven képzőhelyen érhető el és jelenleg mintegy ezerötszázan tanulnak ennek keretében – emelte ki az Oktatási Ágazati Készségtanács megalakulása kapcsán Varga-Bajusz Veronika felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkár a közlemény szerint.
Hozzátette:
ami a pedagógus-utánpótlást illeti, az egységesen ötéves osztatlan tanárképzés hatására 2022-höz képest ötven százalékkal nőtt az erre a szakirányra felvettek száma.
Ugyancsak sikeres a rövid ciklusú tanárképzés is, melyre közel háromszor annyi, 4182 jelentkezőt vettek fel felsőoktatásba, mint három éve. Így a pedagógusok és ezen belül a természettudományi tárgyakat tanítók utánpótlása hosszú távon is biztosított.