_
hirdetés
_
hirdetés
A digitalizáció folyamatosan zajlik, ha akarnak vele haladni az emberek, ha nem. Ez a mindent átható változás korunk egyik nagy kihívása, amely az oktatásban, így természetesen a szakképzésben is jelen van. De milyen válaszokat tud adni rá az oktatási rendszer, milyen változtatásokat, reformokat terveznek? Ezekről, és más kérdésekről is szó volt a váci Piarista Kilátó Központban rendezett „Digitalizáció a szakképzésben” elnevezésű konferencián.
„A Mikulás digitalizációt hozott a szakképzésbe.” – ezzel kezdte megnyitó beszédét Hankó Balázs felsőoktatásért, innovációért és szakképzésért, felnőttképzésért felelős államtitkár, a szakképzésben jelenleg is folyamatban lévő változásokra és reformokra utalva. Elmondta, olyan munkavállalókra van szükség, akik megfelelő tudással rendelkeznek, és megerősítik a gazdaságot.
Ebben nagy segítségre van a duális képzési rendszer, mely fókuszában a gyakorlati tapasztalatok megszerzése áll, és a munkaerőpiac igényeit is igyekszik kielégíteni.
Hankó Balázs korunk nagy kihívásának nevezte a digitalizációt, és hangsúlyozta, hogy a Kréta rendszerében már 672 digitális tananyag érhető el, amelyből 476 szakmai jellegű. Ezen felül elmondta, hogy 2030-ra a következő célokat tűzték ki:
▶ A szakképzésben tanuló diákok jelenlegi 10-ből 6-os aránya emelkedjen meg 10-ből 7-re.
▶ Minél többen jussanak át a felsőoktatásba a szakképzésből.
▶A végzős technikumi diákok kapjanak „előzetes hallgatói státuszt” egy felsőoktatási intézménynél.
▶ Minél többen, végső célként, minden szakképzésben tanuló diák vegyen részt a duális képzésben.
Pölöskei Gáborné szakképzésért felelős helyettes államtitkár kérdéssel nyitotta beszédét: „Kinek kell a digitalizáció?”, majd rögtön meg is válaszolta: mindenkinek. Kihangsúlyozta, hogy a digitalizáció minden ágazatban egyre inkább elterjedt, olyan technológiákkal karöltve, mint az automatizáció és a mesterséges intelligencia, ez pedig új elvárásokat támaszt a munkavállalókkal szemben. Ő is
_
hirdetés
_
hirdetés
kihívásnak, hatalmas feladatnak nevezte a digitalizációt, az által okozott változásokat egyelőre lassan követi a képzési rendszer.
Elmondta, hogy korunkban a monoton fizikai munka egyre inkább leértékelődik, a magas hozzáadott értékkel rendelkező munka viszont felértékelődik, ami nem jó a szakképzésnek – ebben rejlik a kihívás, hogyan lehet ezt a problémát megoldani.
Pölöskei Gáborné kihangsúlyozta, hogy bár a duális képzésen keresztül a diákok praktikus digitális készségekre is szert tesznek, ez nem elég, ennél sokkal többet kell tenni. Kiemelte néhány jelentősebb problémát is:
▶ A dolgozók 49%-a rendelkezik digitális készségekkel – ezzel jelenleg Európa középmezőnyébe sem tartozunk.
▶Az oktatók többsége 40 és 50 év közötti, akik alapvető digitális kompetenciákkal sem rendelkeznek, így a releváns technológiákat sem tudják oktatni.
Megoldásként kiemelte, hogy egyelőre az alapszintű készségeket kell felfejleszteni, valamint szót ejtett az IKK által kidolgozott „Szakképzés 4.0” stratégia ide tartozó beavatkozási pontjairól:
▶ 3. pont: az Ipar 4.0 követelményeinek be kell kerülniük a tananyagba: ágazatonként kell a követelményeket meghatározni, a digitalizációt minden tantárgyba be kell vinni
▶ 14. pont: a digitális alkotóközösségek lehetőségeinek kiszélesítése, az élményalapú oktatás fejlesztése
▶ 15. pont: 21. századi iskolák – az iskolák energetikai korszerűsítése, megújuló energia bevezetése, korszerű ITK eszközök bevezetése és elektronikus tananyagok fejlesztése, valamint azok használatára alkalmas eszközök beszerzése
▶ 17. pont: digitális eszközök és korszerű technológiák fejlesztése
▶ 18. pont: minden ágazatban digitális tananyagok beszerzése és korszerű, aktuális állapotban tartása, az oktatók felkészítése
▶ 34. pont: az oktatók továbbképzésének fejlesztése, az Oktatói Továbbképzési Rendszer továbbfejlesztése
Pölöskei Gáborné végül hangsúlyozta, hogy még nagyon sok tennivaló van, és elárulta, reméli, ez a konferencia az első lépés a digitalizációra nyitottság felé. Beszédét egy idézettel zárta: „Aki a célt akarja, annak az eszközöket is akarnia kell”.
A konferencián felszólalt még Szabó László, aki a digitális tananyagok keretrendszerének fejlesztéséről beszélt, valamint Karácsony Zoltán, aki pedig a digitális tananyagfejlesztés módszertanáról tartott előadást.