_
hirdetés
_
hirdetés
A világ legtöbb iskolájában a boldogság maximum mellékszereplő: ott ül a sarokban, halkan tüsszent, és próbálja nem zavarni az „igazi tanulást”. Ha a diák mosolyog, örülünk; ha nem, legfeljebb azt mondjuk neki, hogy „szedd össze magad, mindjárt dolgozat”.
Aztán itt van Bhután, a kis himalájai ország, amely egy békés mozdulattal fogja magát, és átírja az oktatásról alkotott teljes forgatókönyvünket.
Ott ugyanis a boldogság nem mellékszereplő. Nem extra. Nem fakultáció. Óra. Tantárgy. Kötelező.

A „boldogságóra” (igen, így hívják) ugyanolyan természetesen szerepel az órarendben, mint a matek vagy a történelem. A diákok meditálnak, közös felelősséget gyakorolnak, hálanaplót írnak, és a szünetben nincs telefon, mert a jelenlét fontosabb, mint a legújabb értesítés. Szinte hallani lehet a magyar diákok felhördülését:
„telefonmentes? Hát ez beteg…” – de Bhutánban ez működik.
A University of Oxford 2023-as kutatása a GNH-iskolákról (Gross National Happiness – Bruttó Nemzeti Boldogság) egészen érdekes dolgot talált:
ahol a diák jól van, ott jobban is teljesít.
_
hirdetés
_
hirdetés
Mintha az agy úgy döntene: ha nem stresszben élek, több energiám marad gondolkodni. Meglepő, ugye? A kutatók azt is mérték, hogyan változik a szorongás, ha napi 10 perc csend, odafigyelés és reflektálás kerül a tanórák közé. A válasz: látványosan. A diákok nemcsak nyugodtabbak, hanem kreatívabbak és együttműködőbbek lettek. Mindezt úgy, hogy közben a tanulási eredmények is javultak.
És itt állunk mi, több ezer kilométerrel arrébb, egy másik oktatási valóságban. Ahol a „boldogságóra” kifejezéstől a legtöbb felnőtt reflexből azt kérdezné: „jó, de ebből hogy lesz szakma?” Pedig épp ez a lényeg. A szakma ugyanis nem csak kézügyesség vagy tankönyv-ismeret. A szakma idegrendszer, türelem, stressztűrés. Az a képesség, hogy amikor az élet odarak tíz feladatot egyszerre, nem roppansz össze az elsőnél.
A bhutáni rendszerben ezt nem bízzák a véletlenre. Nem mondják azt a diákoknak, hogy „majd megtanulod az életben”. Nem bízzák a túlterhelt tanárokra sem, akik a 45 percbe próbálják belezsúfolni a teljes tananyagot. Megtanítják direktben órán. És itt jön az elkerülhetetlen kérdés:
van-e helye a magyar szakképzésben boldogságórának?
Őszintén? Igen.
Reálisan? Talán egyelőre nem órának hívnánk. Elég lenne az is, ha egy napig nem az lenne az első kérdés minden tanórán, hogy „készültél-e”, hanem az, hogy „hogy vagy?”. Ha a diák nem attól félne, hogy hibázik, hanem attól, hogy ki sem próbálhat valamit. Ha az iskola nem csak tudást adna, hanem egy picit idegrendszert is.
A bhutáni példa nem azért izgalmas, mert egzotikus, hanem mert őszintén kimond egy mondatot, amit Európa nagy része még nem mert: a tanulás és a mentális jóllét nem két külön dolog. Egy rendszer. Egy működő, vagy nem működő rendszer. Bhután működőt épített. A kérdés már csak az: mi mikor kezdjük el átrajzolni a saját órarendünket?














