_
hirdetés
_
hirdetés
Kiből lesz jó mentőápoló és milyen karrier lehetőségeket nyújt a szakma? Bärnkopf Péterrel, a Kanizsay Dorottya Katolikus Gimnázium, Egészségügyi Technikum és Szakképző Iskola igazgatójával beszélgettünk a mentőápoló képzésről.
Milyen készségekkel és hozzáállással szükséges rendelkeznie annak, aki mentőápoló szeretne lenni?
Az egészségügy minden területén, de a mentőápolóknál különösen fontos, hogy vészhelyzet esetén nem szabad megijedni. Hasznos, ha valaki rendelkezik stressztűrő képességgel, mert ez a tulajdonság később jól fog jönni a munkája során. Nagyon fontos a gyors helyzetfelismerő képesség is. A mentőápolóknak többféle élethelyzetben és kisebb csapattal kell majd helyt állniuk, mint a hagyományos kórházi környezetben dolgozóknak. A készségek mellett természetesen a szakmai tudás is elengedhetetlen lesz, amire a képzés és a gyakorlatok során felkészítjük a tanulókat.
Hogyan épül fel a mentőápoló képzés? Milyen az elmélet és a gyakorlat aránya?
A technikumi képzési rend 2020-ban megváltozott, és azóta az elmélethez képest jelentősen növekedett a gyakorlatok aránya. A képzésnek már több mint a felét a gyakorlatok képezik. Az elméleti képzés az iskolában történik, a gyakorlati pedig főként a duális partnereinknél. A mentőápolók esetében a mentőszolgálatoknál folyik a gyakorlat.
A középiskolások a 9. osztályban kezdik a technikumot, az első két évben alapkészségeket sajátítanak el, majd a második év végén teszik le az ágazati alapvizsgát. Ezt követően, a 11-12. osztályban mennek gyakorlatra, a 13. osztályban pedig már külső helyszíneken tevékenyen részt vesznek a munkában, és ezért fizetést is kapnak. A 2 éves felnőttképzés során, amelyre érettségivel lehet jelentkezni, fél év után jutnak el a tanulók az ágazati alapvizsgáig.
Hogyan készítik fel a diákokat az éles helyzetekre? Hiszen sok esetben életmentésről van szó, és nagyon stresszes szituációk is adódhatnak.
Az első és legfontosabb lépés az elsősegélynyújtás, amely során technikai fogásokat tanítunk, és a gyors és szakszerű reagálást gyakoroljuk – ez nagyon érdekli a diákokat. Rendszeresen járnak versenyekre is, ahol szép eredményeket érnek el. A technikumi tanulók elhivatottsága a gimnáziumi tanulókat is lelkesíti a téma iránt. Külön büszkeség, hogy
az elmúlt két év során legalább négy olyan esetről tudok, amikor az iskolába jövet tanulóink nyújtottak elsősegélyt másoknak.
Az oktatók az ilyen helyzetekre is tréningelik a diákokat, hogy oda merjenek menni, és tiszta fejjel tudjanak segíteni.
_
hirdetés
_
hirdetés

Fotó: Kanizsay Dorottya Katolikus Gimnázium, Egészségügyi Technikum és Szakképző Iskola
Mekkora a kereslet a mentőápolók iránt, és milyen elhelyezkedési lehetőségek vannak?
Talán nem árulok el nagy titkot arról, hogy az egészségügyben általában véve szakemberhiány van, és nemcsak ápolókból, hanem asszisztensekből, laboránsokból, masszőrökből is, és még folytathatnám a sort. Amikor kórházigazgatókkal egyeztetek a gyakorlati helyszínekről, akkor mindenhol nagy szeretettel várnak minket. Nagy szükség van az utánpótlásra. Nálunk egy évben 30-50 tanuló végez, de egy nagyobb kórházból több száz, vagy akár ezer ápoló hiányzik.
Óriási a kereslet, ezért nagyon gyorsan megy az elhelyezkedés, aki ebben a szakmában szeretne dolgozni, azt tárt karokkal várják. A tanulók még válogatni is tudnak, hová szeretnének menni.
A mai világban nagyon kevés olyan szakma van, amire biztosan számíthat a fiatal, hogy 10-15 év múlva is létezni fog, de az egészségügy kifejezetten ilyen szakma.
Az egészségügy stabil jövőképet ad, és ma már a fizetések terén is történt előrelépés.
Mentőápolóként milyen karrierutak vannak? És aki tovább szeretne tanulni, annak milyen lehetőségei vannak?
Többen úgy érkeznek a technikumba, hogy majd orvosok akarnak lenni. Bár van rá példa, hogy valaki a szakképzésből megy az orvosi egyetemre, a biológia és kémia emelt szintű érettségire való felkészülés miatt nekik inkább a gimnáziumot ajánlom. Aki viszont tényleg ápoló szeretne lenni, az sokféle szakterület közül választhat, és szakápolóvá válhat. Tanulóink jó esélyekkel felvételiznek a diplomás ápolóképzésre, ahol mentőtiszt szakirány is választható. A már meglévő szakmai ismeretek pedig előnyt jelentenek az egyetemi tanulmányok során, és bizonyos tantárgyakat be is számítanak.
Történt-e mostanában intézményükben olyan fejlesztés vagy kiemelkedő versenyeredmény, amelyre büszkék?
Folyamatosan zajlanak nálunk a fejlesztések, hogy mindig naprakészek legyünk. Vannak például olyan szaktermeink, amiket demonstrációs teremnek hívunk: a tanterem fele ugyanúgy van berendezve, mintha egy kórházi kórterem lenne. A felszerelések és a műszerek is ugyanazok, hogy még életszerűbb legyen a gyakorlás. Vannak olyan babáink is, amiken lehet gyakorolni, például a vérvételt, a vérnyomásmérést, de még nőgyógyászati vizsgálatot is lehet végezni rajtuk. Egy-egy ilyen baba több millió forintba kerül.
A versenyeredményeinket illetően, mindig készülünk valamire. Az országos elsősegélynyújtó versenynek nagy presztízse van a szakmában, iskolánk csapata tavaly bejutott a felnőtt döntőbe, és országos szinten a hatodikok lettünk. Idén eddig a budapesti fordulón vagyunk túl, ahol középiskolás és felnőtt kategóriában is tovább jutottunk. Emellett több országos versenyen is rendszeresen megmérettetik magukat a tanulóink, számos első hellyel és előkelő helyezésekkel büszkélkedhetünk.