_
hirdetés
_
hirdetés
Első alkalommal csatlakozott Magyarország a PISA pénzügyi műveltség méréséhez, mely arra kereste a választ, hogy a 15 éves tanulók milyen mértékben rendelkeznek a jelenlegi és jövőbeli sikeres pénzügyi döntéseik meghozatalához szükséges készségekkel. A magyar tanulók eredményeit részletesen elemző jelentés adatai szerint közel minden harmadik magyar diák magas pénzügyi műveltséggel bír, ötből négy tanuló pedig a kívánatos alapszinten vagy annál ügyesebben kezeli a pénzét.
A pénzügyi tudás, műveltség fejlesztésének fontossága egyre több ország számára válik evidenssé. Érdemes is minél korábban, már iskoláskorban elkezdeni. A PISA 2012 óta negyedik alkalommal vizsgálta a pénzügyi műveltség szintjét a 15 éves diákok körében. Magyarország első alkalommal csatlakozott a 2022-ben összesen 20 ország (14 OECD-tagállam és 6 partnerország) részvételével megvalósult méréshez.
A magyar diákok pedig nem akármilyen eredményt értek el. Ötből négy magyar nebuló pénzügyi műveltsége megfelelő, minden harmadiké pedig magas szinten van.
A magyar diákok átlagpontszáma 492, amely kimutathatóan meghaladja a részt vevő 20 ország 475 pontos átlagát és nem tér el érdemben az OECD-országok 498 pontos átlagától.
Elképesztő eredményt értek el a magyar diákok a pénzügyi műveltségben
_
hirdetés
_
hirdetés
A PISA-mérés vizsgálta, hogy milyen jellegű pénzügyi problémák megoldására képesek a tanulók. Ennek alapján öt képességszintet alakítottak ki. A pénzügyi műveltség standardja szerint a második szint a társadalmi szempontból alapszintnek tekinthető: a tanuló képes azonosítani a leggyakoribb pénzügyi termékeket és kifejezéseket, többek között ismeri a mindennapi életben előforduló pénzügyi dokumentumok célját, és egyszerű számítási műveleteket is képes alkalmazni ismerős pénzügyi helyzetekben.
A magyar diákok 81,7 százaléka rendelkezik pénzügyi műveltség terén a társadalmi szempontból elvárható alap- vagy annál magasabb szintű képeségekkel.
A 20 ország átlagát tekintve a tanulók 74,5 százaléka, míg az OECD-országokban tanulók 82,1 százaléka érte el legalább a 2. képességszintet.
Emellett igazán jó hír, hogy a 15 éves magyar diákok közel 30 százaléka a legmagasabb, négyes, vagy ötös szintet is elérte.
Ők már tudják, értik és helyesen alkalmazzák is például a bankszámlavezetéssel kapcsolatos ismereteiket vagy a kamatos kamatszámítást, pénzügyi döntéseikben figyelembe veszik azok hosszabb távú következményeit is, és sokan közülük rendelkeznek az előre tervezés képességével.