_
hirdetés
_
hirdetés
Van egy pont, ahol az oktatás már nem csak a tankönyvről szól, hanem arról, hol történik. A legtöbb diák számára az iskola egy fix hely: pad, tábla, neonfény, szünetcsengő. De vannak gyerekek, akik nem az iskolába mennek – hanem maga az iskola megy hozzájuk. A tenger alá, a hegy tetejére vagy egy norvég fjord közepére.
A világ legmagasabban fekvő tanterme – Bolívia
A bolíviai hegyvidéken, több mint 4000 méter magasan, olyan kis falvak vannak, ahová a tanár teherhordó állatokkal jut el. Az iskolák itt nem luxusintézmények, hanem életmentő központok: egyetlen napelemmel működő tanterem, ahol a gyerekek spanyolul és kecsuául tanulnak, miközben az ablakon túl hóvihar tombol. A gyerekek gyakran órákig gyalogolnak, hogy eljussanak oda – és mégis, minden reggel megjelennek.
Mert az iskola számukra nem kötelesség, hanem esély.

Úszó iskola Norvégiában
A világ másik végén, Norvégiában egy teljes iskola működik úszó platformon. A fjord partján élő diákok hajóval járnak tanulni, és az órák közti szünetben kiléphetnek a fedélzetre, hogy megnézzék, nem úszik-e el a tantermük. A tenger a tananyag része: fizikából hullámmozgást mérnek, biológián tengeri életet vizsgálnak, környezetismeretből pedig minden óra terepgyakorlat. Itt a tanulás szó szerint mozgásban van – és talán ezért működik.

_
hirdetés
_
hirdetés
A sivatagban sincs tanévszünet
Namíbiában és Szudánban olyan mobil iskolák járják a sivatagot, amelyek a nomád családok után vándorolnak. A tantermek sátorból, ponyvából, árnyékból állnak, a tankönyveket gyakran por fedi, de a tudás iránti vágy még így is tisztább, mint bárhol máshol. A diákok naponta más helyen tanulnak, a tanárok pedig megtanultak alkalmazkodni:
ha jön a homokvihar, bezárják a „sulit”, és az órát a következő oázisnál folytatják.
Itt az oktatás túlélési tudás is – írni, olvasni, vizet találni.

Erdőiskolák és a szabadság tananyaga
Európában egyre népszerűbbek az erdőiskolák, ahol nincsenek padok, maximum farönkök. A gyerekek kint tanulnak, esőben, napsütésben, sárban. Megtanulják, milyen az, ha egy lecke nem papíron, hanem tapasztalatban íródik. A dán, német és finn erdőiskolákban az órák 70 százaléka szabadban zajlik. A gyerekek itt nem „elméletben” tanulnak természetismeretet – hanem abban élnek. És valahogy nem hiányzik nekik a csengő.

Tanulni lehet bárhol – ha van, aki hisz benne
A világ legextrémebb iskolái arra emlékeztetnek, hogy a tanulás nem falakhoz kötött. Az iskola nem az épület, hanem az élmény, amit viszel magaddal. Lehet egy tenger mélyén, egy sivatagi dűne alatt vagy egy hegyi ösvény mellett – a tudás akkor is utat talál.
És ha belegondolsz, talán ez a legfontosabb lecke, amit bármelyik magyar diák is megfogadhat: nem az számít, hol tanulsz, hanem hogy hajlandó vagy-e úton lenni.
					













