_
hirdetés
_
hirdetés
Az Oktatási Hivatal módosította a nyolcadikos középiskolai matematika felvételi félreérthető 10. feladatának megoldókulcsát, és a javításnál három lehetséges értelmezést is elfogadnak.
Az elhíresült 10-es példa így szólt:
„Három szám összege 103.
Gabi észrevette, hogy ha
– az első számot kettővel növelné,
– a második számot kétszerezné,
– a harmadik számot megfelezné,
akkor ugyanazt a számot kapná eredményül. Melyek az eredeti számok?”
Az Oktatási Hivatal szerint az „ugyanazt a számot kapná eredményül” tagmondatot kétféleképpen is lehetett értelmezni. Egyrészt úgy, hogy a három szám összeadása (vagyis a fenti művelet) ismét 103-at adna, vagy arra, hogy a három számmal végzett egyedi műveletek eredménye ugyanaz a szám lenne. (Szerintünk meg ez tök egyértelmű nyelvtani hiba. Helyesen így hangozna: „ugyanazOKat a számOKat kapná eredményül”. Ne már OH, nem olyan nehéz ez!)
_
hirdetés
_
hirdetés
Az eredeti megoldókulcsból az derült ki, hogy a példa elkészítője az utóbbira gondolt, amikor a műveletek után a három szám egymással lesz egyenlő, így a javításnál eredetileg csak ezt fogadták el.
A most módosított megoldókulcs ezen kívül két másik lehetséges értelmezést és ehhez passzoló megoldást is elfogad:
amennyiben a vizsgázó úgy értelmezte a feladatot, hogy a módosított számok értéke 103 (itt végül az eredmény ellentmond a feladat első feltételének (a+b+c=103), tehát a felvételiző által így értelmezett feladatnak nincs megoldása, de aki ezt így vezeti le, azt is elfogadják).
A javítókulcs módosítása legalábbis azt az üzenetet közvetíti, hogy a feladatot kiadó Oktatási Hivatal elismerte a félreértést, és legitimnek fogadta el sok felvételiző egyenrangú értelmezését. Ettől függetlenül ezzel is nagyon sok diák került igazságtalan hátrányba. Aki ugyanis egy sokkal bonyolultabb, végtelen megoldással bíró egyenletre keresett megoldást, jó sok időt eltölthetett ezzel a többi feladat rovására, és kevesebb pontot tudott szerezni, mint aki kitalálta, hogy mire is gondolt a felvételi tesztsor elkészítője.