_
hirdetés
_
hirdetés
A funkcionális analfabetizmus (amikor hiába tud valaki hivatalosan írni, olvasni, számolni, mégsem képes a való életben értelmezni/megfogalmazni a legegyszerűbb szövegeket sem) eddig is létező probléma volt, de a koronavírus-járvány és a hónapokig tartó online oktatás miatt még több gyerek küzd szövegértési nehézségekkel. Az UNICEF-nek volt aerre egy kutatása, amelyből sok dolog kiderült.
Ez a negyedikes diákok szövegértési képességeit mérő PIRLS-vizsgálat egyik mintafeladata. Amelyet
a 10 évesek egy része valószínűleg nem tudna megoldani, ennek a korosztálynak a 70 százaléka ugyanis nem tud értelmezni egy egyszerű szöveget
– derül ki a UNICEF friss felméréséből. Korábban sem volt azért igazán jó a helyzet: a koronavírus-járvány előtt 54 százalékos volt ez az arány.
_
hirdetés
_
hirdetés
Minél fiatalabb diákokról van szó, annál nagyobb kárt okozott a járvány. Az írni-olvasni tanuló első osztályosoknak jelentett igazán nagy kihívást az online oktatás, így a mostani harmadik-negyedik osztályos korosztály az, amellyel minél előbb el kellene kezdeni komolyan foglalkozni. A funkcionális analfabetizmus persze eddig sem volt ismeretlen jelenség Magyarországon. A funkcionális analfabétának tekinthető gyerekek és felnőttek tudnak írni és olvasni, viszont a megértéssel komoly nehézségeik vannak. Kutatók egységes véleménye, hogy a mindennapi élethez szükséges, hogy a neten információt gyűjtsünk, levelezzünk, olvassunk, dokumentumokat töltsünk ki. Ha ezeket nem tudjuk megtenni, akkor beszélünk funkcionális analfabetizmusról, ez az egyén sikertelenségéhez vezet.
A gazdaság is megsínyli, ha nem kezelik sürgősen ezt a problémát: az emberek információkereső és -feldolgozó képessége ugyanis meghatározza a gazdasági teljesítményt is. Ha nem javul a helyzet,
a mostani 10 éves korosztály 17 százalékkal fogja csökkenteni a globális GDP-t, olvasható az UNICEF jelentésében.