_
hirdetés
_
hirdetés
Akut munkaerőhiány alakult ki a teherautó-sofőr szakmában. A fiatalok számára a magas fizetések sem vonzóak, a szakma folyamatosan elöregedik. A szakmai szervezetek szerint állami beavatkozás szükséges.
Nemcsak külföldön jelent komoly gondot a munkaerőhiány a hivatásos gépkocsivezető munkakörben, beleértve a személy- és áruszállítást is – mondta a G7-nek Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének kommunikációs menedzsere. Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NIT) ügyvezető főtitkára úgy fogalmazott:
„a fuvarozó cégek nem képesek, vagy éppen csak hogy fel tudják tölteni azt a létszámot, amely az üzemben tartott járműpark működtetéséhez szükséges”.
Bár a brexit miatt sok Nagy-Britanniában magyar hazacuccolt, ami elméletben munkaerő-többletet okozhatott idehaza. Árvay Tivadar szerint ugyanakkor a hazatérőket már fel is szívta a piac, a munkaerőhiány azonban nem enyhült.
_
hirdetés
_
hirdetés
A szakma felett az elöregedés vészfelhői jelentkeznek. A most a volán mögött ülő gépkocsivezetők nagy része néhány éven belül már a nyugdíjasok „gondtalan életét” élhetik, a fiatalok pedig finoman fogalmazva nem tolonganak a megüresedett helyekért. Árvay Tibor szerint ebben az is közrejátszik, hogy egy pályakezdő fiatal nem tudja kigazdálkodni egy hivatásos jogosítvány megszerzését.
Dittel Gábor szintén úgy látja, hogy
a fiatal generáció számára nem vonzóak a „mostoha” munkakörülmények, annak ellenére sem, hogy nemzetközi relációban az 500-600 ezer, vagy némi áldozatvállalással akár 700 ezer forintos átlagjövedelem is elérhető.
Bár a bérek folyamatosan nőnek, ami így a költségoldalt terhelik, a fuvardíjak azonban évek óta stagnálnak.
Az ebből fakadó „költségcsökkentési kényszer a minőség és a biztonság rovására is mehet” – tette hozzá Dittel Gábor.
Azt mindkét iparági szervezett úgy véli, hogy a szektornak a jelenlegi helyzetben állami támogatásra lenne szüksége, mert a mostani tendenciák alapján növekvő csődökkel és az ellátási minőség romlásával kell számolni.