_
hirdetés
_
hirdetés
„A BKV-nál évente közel 300-400 diák végzi a gyakorlati képzését, az első évfolyamtól a szakmai vizsgáig” – mondta el lapunknak Gulyás Zoltán, a több, mint 20 iskolából tanulókat fogadó BKV Zrt. oktatási koordinátora, a VJSZ Tanműhely tanműhely vezetője, a BKV Vasúti Járműjavító Kft. Szakmunkásképző csoportjának vezetője. Gulyás Zoltánt arról kérdeztünk, hogyan valósította meg a BKV a gyakorlati oktatást a járványhelyzetben, valamint arról is hogyan látja a most végzett tanulók helyzetét.
Gulyás Zoltán elmondta, hogy a BKV gyakorlati képzéseinél a novemberi járvány-hullám beköszöntekor először a végzős diákok kerültek előtérbe. A szakmai gyakorlatok kivitelezését jól át kellett gondolnia a cégnek, hiszen
fontos, hogy olyan szakemberek kerüljenek ki az iskolákból, akik valóban elsajátították a szakma rejtelmeit.
Ezek alapján úgy döntöttek, hogy minden végzős tanuló az összes gyakorlati napján bemehetett a tanműhelybe, hogy felkészüljön a szakmai vizsgákra.
Figyelemmel arra, hogy a diákok nagyon sok iskolából és helyről jönnek a BKV-hez gyakorlatra, így az alsóbb évfolyamokkal már óvatosabban jártak el.
A tizedikesek csökkentett időben dolgoztak, azaz a diákok 40-80% közötti jelenléti oktatásban tudtak részt venni. Ezen felül pedig különféle szakmai feladatokat kaptak otthoni kidolgozásra, amelyeket utána vissza kellett küldeniük a tanároknak ellenőrzésre. A kilencedikesek viszont már ekkor, teljes körű digitális oktatásra álltak át.
A téli szünet végéig sikerült úgy összehangolni az oktatást, hogy januártól márciusig a tizedikesek esetében is szinte minden jelenléti alkalmat meg tudtak tartani.
A jelenléti oktatás minden esetben szigorúan a járványügyi szabályok betartásával történt, egyéni felkészülésben, illetve kis csoportokban, figyelembe véve az érvényes kormányzati és minisztériumi rendeleteket, utasításokat, ajánlásokat.
A BKV esetében három nagy tanműhelyről beszélhetünk. A Dél-Pesti Tanműhely, a Cinkota Tanműhely, illetve a VJSZ Tanműhely. A Dél-Pest és a Cinkota elsősorban az autóbuszok, személygépjárművek, míg a VJSZ a villamosok javításával foglalkozik.
Viszont jött a márciusi bezárások ideje, ekkor a gyakorlati képzésekkel is le kellett állniuk, beköszöntött a teljes körű digitális oktatás.
_
hirdetés
_
hirdetés
„Gyakorlati munkát viszont nem lehet kiváltani digitális oktatással. A diákoknak ezekben a szakmákban szükségük van arra, hogy bekapcsolják a hegesztőgépet, hogy egy forgácsoló gépnél minél több fogást vegyenek vagy, hogy egy fékbetét szerelésénél jelen legyenek.” – emelte ki Gulyás Zoltán.
Az nagyon fontos, hogy a szakmai vizsgákat nagy odafigyeléssel, szervezéssel, a higiéniai szabályok betartásával és alacsony létszámmal a gyakorlatban is megtartották.
„A diákok a bizonyítványt nem ajándékba kapták, azért meg kellett dolgozniuk. Valós gyakorlati értéknek kellett megjelennie, amiket a diákok szerencsére teljesítettek is.” – fogalmazott a csoportvezető Gulyás Zoltán.
Mindebben sokat segített az, hogy az utolsó két hétben már lehetőség volt a kontakt órák megtartására is. Ekkor a tanműhelyekben kimondottan a vizsgára való felkészülés céljából, egy intenzívebb képzés keretében már a szakmai vizsgákra készülhettek a diákok.
Az előző évekhez képest, viszont egyértelmű, hogy hátrányban voltak a most végzős diákok.
„Amiben a hátrányt látom jelenleg a végzősök esetében az egyrészt az, hogy kevesebb volt a gyakorlati idejük. Ezeknek a diákoknak a tavalyi évben a nyári gyakorlat is elmaradt, így ők sokkal kevesebbet tudtak a szakmákban elmélyülni.” – mondta Gulyás Zoltán.
A járványhelyzet megsebzett számos munkaterületet és oktatást is egyaránt. Ebben a helyzetben mindenképpen előnyös, ha türelmesek tudunk lenni önmagunkkal, de fontos az, hogy a környezetünkkel is megértők legyünk. A most végzős és szakmai vizsgát tevő diákoknak sem volt könnyű az elmúlt időszak, de nem adták fel és igyekeztek a legjobbat kihozni magukból.
„A végső döntést a munkaerőpiac fogja meghozni. Ugyanakkor a munkaerő-piacnak is úgy gondolom, hogy most egy kicsit türelmesebbnek kell lennie. Ezeknek a fiataloknak a beilleszkedéshez valószínűleg egy kicsivel több időre lesz szükségük.” – fogalmazott Gulyás Zoltán, majd hozzátette
„Az, hogy kevesebbet voltak kint az üzemcsarnokban és kevesebbet vettek részt a javítási feladatokban, az azt is jelentette, hogy a munkavégzéshez a szociális hozzáállásuk, munkakultúrájuk is teljesen máshogy alakult.”
Egyébként a buszok szerelése elég menő dolog. Ha Téged is érdekel, akkor csak hajrá, hiszen a BKV-nál roppant jó lehetőségek várnak! Már második éve van egy olyan ösztöndíjprogramjuk, amelyben a végzős diákok közül kiválasztják a legjobbakat, akikkel „előszerződést” kötnek, és még külön juttatást is kapnak. Nem is csoda, hiszen a jó képességű, megbízható szakemberekre nem csak a BKV-nál, hanem mindenhol szükség van!