_
hirdetés
_
hirdetés
Helló 21. század! Úgy tűnik, hogy a vártnál lényegesen könnyebben ment az átállás a digitális tananyagra a szakképzésben, aminek lehetnek kedvező hatásai a jövőre nézve is.
A nehézséget a gyakorlati képzések megszervezése adja, hiszen egyre több cég szünteti be a tevékenységét a járvány miatt. Úgy tűnik azonban, hogy a centrumok és a partnerek közösen, igen kreatív módokat találnak ki és, ha nem is minden esetben (mert van, ahol nem lehetséges), de zömében megtalálják a megoldást.
Budapestről, a BGéSZC részéről Csík Gergely, kommunikációs vezető válaszolt:
„Aki a szakképzésben tanul, még jobban érzi, hogy a bőrére megy.”
Azt kell mondjam, hogy már az első értekezleten meglepődtünk: az iskolaigazgatók majdhogynem kész tervvel jöttek a tantermen kívüli oktatásra vonatkozóan. Azok a kollégák, akik eddig kevesebb alkalommal használtak digitális eszközöket, azok is inkább a kihívást látták, mintsem a problémát, a kialakult helyzetben.
A közismereti tárgyak vonatkozásában tehát jóval könnyebben ment az átállás. A nehézséget a szakmai tárgyak jelentik, amelyeket nem lehet otthoni környezetben tanulni. Hajót építeni vagy repülőgépmotort szerelni nem lehet a szobában. Összefogtunk a duális partnereinkkel, ahol a cégek munkatársai és a mi oktatóink videókat készítenek az egyes munkafolyamatokról, amelyekből a diákok tanulhatnak.
Persze volt olyan, hogy egy oktatónk a városban futott össze egy-egy diákjával és küldte haza őket tanulni, de többségében a
tanulók is pozitívan és felelősségteljesen állnak a helyzethez, hiszen érdekük a szakma megszerzése és nagyon fontos nekik.
Békéscsabáról Mucsi Balázs, a BSZC főigazgatója foglalta össze a tapasztalatokat:
„Azt hittük nehezebb lesz, de flottul ment az átállás.”
Eddig is használtunk digitális tananyagokat, mégis kellemes meglepetésként ért, amikor összegeztük, hogy milyen nagy mennyiségű és jó minőségű digitális tananyag érhető el. A mi centrumunkban gyakorlatilag minden pedagógusnak biztosítottunk digitális eszközt. A kollégák elég gyorsan átlátták a helyzetet és kialakították az oktatási rendet.
A gyakorlattal kapcsolatban a céges partnereinkkel együtt alakítottuk ki az oktatást. Azoknál, ahol még folyik a munka és a cég ki tudta alakítani a megfelelő dolgozói védelmet, ott – bár nem kötelező – de a gyerekek mehetnek gyakorlatra, és a visszajelzésekből azt látjuk, hogy szívesen is mennek. Ahol ez nem volt lehetséges, ott a cég küldi elektronikusan a feladatot a diákoknak, ezek jobbára projekt feladatok. A nálunk oktatott szakmák gyakorlatának a legtöbb esetben van olyan része, amely megtanulható ilyen módszerrel.
A Pécsi Szakképzési Centrum főigazgatója, Rittlinger Zoltán úgy látja, hogy
„az a legfontosabb, hogy a tanévet sikeresen be tudjuk fejezni.”
Mindenki azon dolgozik, hogy a tanévet sikeresen le tudjuk zárni. A tananyagot átcsoportosítottuk, előrehoztuk az elméleti részeket. A kollégák felmérték, hogy a diákok rendelkeznek-e a digitális oktatáshoz szükséges eszközökkel és nagy általánosságban elmondható, hogy minden rendelkezésükre áll. Gondoskodtunk arról is, hogy ahol nincs a családnál ilyen eszköz, ott a tananyagot kinyomtatva, felbélyegzett válaszborítékkal ellátva juttatjuk el a diákoknak; ebben egyébként az adott település polgármestere is segítséget nyújt.
A kollégák nálunk is gyorsan átálltak a digitális tananyag használatára. A kollégákra bíztuk, hogy melyik platformot használják. Összességében véve pozitív tapasztalatokról tudok beszámolni.
A Győri Szakképzési Centrumból Hartyándiné Frey Aranka, főigazgató mondta el a tapasztalatokat:
„Az oktatóink és a duális partnereink igen kreatívan alkalmazkodnak az új helyzethez.”
_
hirdetés
_
hirdetés
Nálunk egységesítettük, a Kréta rendszeren kívüli platformokat. Kollégáink a Google Classroomot és Facebook csoportokat találták a leghatékonyabbnak. Azoknak a kollégáinknak, akik eddig kevesebb digitális tananyagot használtak már korábban továbbképzést szerveztünk, kollégiumi nevelőtanáraink pedig állandóan rendelkezésre állnak, ha valamilyen kérdés merül fel a digitális eszközökkel kapcsolatban.
A partnereink a gyakorlati képzések során projektfeladatokat adnak a tanulóknak, például az otthoni hűtőben levő dolgokból, kell megtervezni, majd elkészíteni egy menüt. A végeredményről készült videót, vagy fényképet pedig fel kell tölteni.
Összességében azt tudom mondani, hogy zökkenőmentesen sikerült az átállásunk.
Baranyi Zoltán, a Salgótarjáni Szakképzési Centrum főigazgatója szerint
„A tanulók komolyan veszik a digitális munkarendet.”
Összességében jó tapasztalataink vannak. A kollégák rendben átállták az új munkarendre, akik pedig nehezebben boldogultak a digitális eszközökkel, azokat az informatikus és a fiatalabb kollégák kisegítették. Nyilván azoknak a tanároknak a legnehezebb, akiknél otthon egy vagy több kisgyermek van.
Azoknál a tanulóknál, ahol nem voltak meg otthon a szükséges eszközök, ott az iskola adott kölcsön laptopokat vagy asztali gépeket. Egyébként ez jellemzően iskolánként egy-két esetben fordult elő.
A gyakorlati képzés kapcsán az tudom elmondani, hogy majdhogynem egyetlen duális partnerünk sem működik már a járvány miatt, viszont az iskolával közösen kidolgozzák a projekt feladatokat, amelyeket a diákok otthon meg tudnak valósítani. Van olyan diákunk például, aki szájmaszkot készít.
Megkérdeztünk egy oktatót is a tapasztalatokról. Tibor, aki informatika tanár egy szakgimnáziumban, így látja az átállást.
„Azoknak a kollégáknak volt nehezebb az átállás, akik eddig nem használtak digitális eszközöket és tananyagokat.”
Az informatika tanároknak nem volt túl nehéz az átállás, a tananyagokat eddig is feltettük digitális formában. Annyi, hogy most hozzá jött az online óra és videókat is gyártunk a tananyaghoz. Azoknak a kollégáknak volt nehezebb az átállás, akik eddig nem használtak digitális eszközöket és tananyagokat. A mi iskolánkban mi, infós tanárok adunk tanácsot és segítünk azoknak a kollégáknak, akik igénylik.
Az online tanórák vonatkozásában van, aki Google Classroom-ot vagy Microsoft Teams-et használ. Nekem a Webex felülete vált be, amely kibővített ingyenes lehetőségeket ad, de van még a Zoom és a 30 napig ingyenes Start Meeting is. Elég jól használható a Moodle felülete is.
Amit még fejlesztendő területként látok, hogy a feladatkiosztásban lehetne egységesítést bevezetni, tehát szükség lenne egy hatékonyabb központi felületre, ahova például linkeket is be lehet tenni.
A tanulók zömében komolyan veszik a digitális oktatást, ügyesen használják a lehetőségeket. Akik eddig is szorgalmasak voltak, azokkal most sincs probléma, de a kevésbé motiváltak is bevonhatók a munkába.
Így áll most a helyzet. Addig pedig, amíg lecseng a járvány és helyreáll a rend:
Maradj otthon és gondolodj pozítívan!