_
hirdetés
_
hirdetés
Vannak, akik nagyon tudják, mi teszi őket boldoggá. Ők a szerencsések, akik akár azt is vállalják, hogy hátrébb lépjenek egyet, újra kilencedikesek legyenek, csak hogy valóra válthassák az álmukat és repülőgépek közelében lehessenek.
Nagy Glória még gyerek volt, amikor már repülni vágyott. És már tizedikes közgazdaságot tanuló diák, amikor nagy levegőt vett és átjelentkezett a budapesti Kossuthba, hogy a lehető legközelebb kerüljön a repülőkhöz.
„Úgy két évvel ezelőtt repültem először. Milánóba utaztunk egy Boeing 737-700-as géppel. Nehéz lenne megmondani, hogy pontosan miért, de akkorra már pontosan tudtam, hogy én mindenképpen repülni akarok. Azt hiszem, szerelem volt első látásra.”
A céltudatos lány közgazdasági suliba járt, de ott esélye sem lett volna repülőgépek között tanulni. Ezért gondolt egy nagyot és keresett egy olyan iskolát, ahol repülőgép-szerelőket és avionikusokat képeznek. Nem volt nehéz dolga, mert Magyarországon egyetlen ilyen iskola van, a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziuma.
„Igazából anyát volt nehéz meggyőznöm, hogy megengedje a váltást. Főleg azért, mert már tizedikes voltam a régi sulimban. De nem gondolok veszteségként ezekre az évekre. Nyelvi előkészítős osztályba jártam, így az angollal jól haladtam, hamarosan nekifutok a nyelvvizsgának is. Még jobb is így, mert a repülésben angol nélkül semmit nem lehet csinálni.”
Az újra kilencedikes Kossuthos lány igazi álma a nagygépes pilótáskodás. Meg is tesz érte mindent. Dunaújvárosban vitorlázórepülést tanul már majdnem egy éve. Márciusban kezdte meg a hivatalos kiképzését, megszerezte a B és a C vizsgáját, most pedig a SZAKSZO (Szakszolgálati engedély) előtt áll.
_
hirdetés
_
hirdetés
„Márciustól októberig minden hétvégén lent vagyunk. Nyáron volt, hogy két hetet lehettem egyhuzamban, mert akkor tábor volt. Már több, mint húsz repült órám van, amelyből többször repülhettem egyedül is. Annál jobbat nem is tudok elképzelni.
A következő lépés az átképzés a motoros gépekre. Abban is van izgalom bőven. Motorral száll fel a gép, motorral is repül, de hogyha talál egy termiket (a környező levegőhöz képest melegebb, ezért felfelé áramló levegő) és meg tudja tekerni, akkor nyugodtan ki lehet kapcsolni a motort. Jó érzés vitorlázni, siklani a levegőben. Meg hát költségkímélőbb is.”
Persze a repülés nem olcsó dolog. Glória nagyonis tudja, mim mennyibe kerül.
.
„Már a vitorlázórepülés is drága dolog. És nem csak a kiképzés, ami egyébként 160,000 forint volt. Utána is ki kell nyitni a pénztárcát. Például csörlőgéppel húzzák fel a repülőt. Egy csörlés 1600 forint, a gépnek pedig percdíja van. 55 forint percenként. Szóval ez egy elég drága taxi…”
Azzal Glória is tisztában van, hogy nagygépes pilótának lenni nehéz dolog. Ráadásul számos egyéb dolog is közbeszólhat, hiszen nagyon szigorú fizikai- és egészségügyi feltételeknek kell megfelelnie annak, aki gépre akar kerülni. De a Kossuthos diák nem aggódik.
.
Ha nem sikerülne a pilótává válás, azzal sincs nagy gond. A suliban alapvetően minden a repülőkről szól, elképesztően menő a hangár is, ahol minden van, amire csak vágyhat egy szakmabeli. Hajtóművek, komplett futók, még egy MIG21-es is. Bármi, ami repülőkről szól, az érdekel, itt pedig lehetőségem van mindent szétszerelni, megismerni, összerakni.”
Tulajdonképpen olyan nekem a suli, mint egy hatalmas játszótér.
Glória miután végez, egyetemre készül. Bejutni nagy esélye van, mert a jegyei jók és a leendő repülős szakmai végzettség plusz pontot jelentenek neki a felvételin. Mérnök szeretne lenni és természetesen pilóta.