_
hirdetés
_
hirdetés
Ha eddig nem is volt teljesen egyértelmű a létesítménygazdálkodás (FM: Facility Management) mibenléte, a LEO (Létesítménygazdálkodási és Épületüzemeltetési Szolgáltatók Országos Szövetsége) „Szeretem a szakmám” pályázatának díjátadóján mindenre fény derült és egy rettentő érdekes, igazán jó jövőképet adó szakmával ismerkedtünk meg.
„Szeretem a szakmám” címmel írt ki pályázatot a szakképző iskolák tanulói számára a LEO, immár harmadik alkalommal. A feladat az volt, hogy a diákok digitális formában mutassák be, hogy miért fontos számukra a szakmájuk. Küldhettek képet, gif-et, videót vagy épp egy mémet. A pályázat első helyezettje 350 000 Ft értékű műhelykorszerűsítést vagy -bővítést nyert az iskolájának, míg a második helyezett exkluzív szakmai, tanulmányi kiránduláson vehet részt.
A LEO egyik fő célkitűzése a létesítménygazdálkodás szakma népszerűsítése, az iskolákhoz, a gyerekekhez, így a szakmai utánpótláshoz való kötődés. Gyakorlatilag innen jött az alapötlet a pályázat kiírására. A LEO egyik alelnöke, Vágó László, a NEO Property Services Zrt. vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy
„A létesítménygazdálkodás a takarításon keresztül, az őrzés-védelmen át, a műszaki üzemeltetésig és a kisebb építési projektekig terjed,
ennek kapcsán a létesítménygazdálkodó vállalatok gyárakat, irodákat, éttermek vagy szállodákat is üzemeltetnek. Nagyon szerteágazó és nagyon sokrétű ez a szakma, ezért is tartjuk fontosnak, hogy a gyerekek tudjanak arról, hogy ez egy kitörési lehetőség lehet a számukra.”
„A létesítménygazdálkodási szakmában dolgozók keresetei az építőiparban, hasonló pozícióban dolgozók béreinek feletethetők meg, azzal, hogy ez a munka sokkal változatosabb” – mondta a vezérigazgató.
Ifj. Jászberényi István alelnök, a Kraft FM ügyvezetője azt is hozzátette, hogy a rohamosan fejlődő informatikai megoldások, amelyek ezen a területen és általában az épületek esetében is elterjednek, vonzó perspektívát jelenthetnek a fiatalok számára.
A pályázat és általánosságban a LEO egyik állandó nagykövete, Soós Ákos feladata az, hogy az
iskolákkal megismertesse a pályázatot és a létesítménygazdálkodó szakmát.
„Nem titkolt célunk, hogy a gyerekeket megpróbáljuk kicsit a szakma felé irányítani. Megpróbáljuk elérni, hogy foglalkozzanak a létesítménygazdálkodással és akinek még nincsen konkrét célja, annak iránymutatást tudjunk adni.”
Ahogy az elnökség tagjaitól megtudtuk, több nagykövetük is van, akik a tagvállalatok soraiból kerülnek ki és az a feladatuk, hgy magát a szakmát népszerűsítsék, rendkívüli osztályfőnöki órákon.
Istiván Rita, a szervezet főtitkára elmondta, hogy a pályázat azért született, hogy szorosabb kapcsolatot alakíthassanak ki azokkal az iskolákkal, amelyek a létesítménygazdálkodás szempontjából fontos szakmákban oktatják a diákokat. Azt is megtudtuk tőle, hogy az idén még több és jobb minőségű pályamunka érkezett, amelyek közül nehéz volt választani. Ám az eredmény, ha kis különbséggel is, de megszületett.
_
hirdetés
_
hirdetés
A második helyezett kisfilm – meglepő módon – a női szabó szakmát mutatta be, amelyet első pillanatban nehezen tudtunk elhelyezni a létesítménygazdálkodás területén. A pályázó csapat tanára, Dögeiné Kun Éva segített ki minket. „Az iskolába a pincéreknek és a szakácsoknak a munkaruhát, fogókesztyűket, függönyöket, asztalterítőket, a rendezvényekre drapériát és mindenféle díszítést is mi készítünk, így kapcsolódik a mi szakmánk ehhez a területhez.” Azt is megtudtuk, hogy a nevezés a pályázatra a felkészítő tanárok ötlete volt és a filmet magát is közösen találták ki.
A diákok – Kanalas Tímea és Rabi Anna Ramóna – azért vettek részt a pályázatban, mert szeretik azt, amit tanulnak.
Például a nyári gyakorlatra már tele vannak ötletekkel, rövid nadrág, farmer szoknya készítése is tervben van már.
Az első helyezett csapat az ipari gépész szakma szépségeit mutatta be, amelyben egy fém rózsa is komoly szerepet kapott.
A film főszereplője, Muszka Tamás ipari gépészként tanul és elmondta, hogy azért jelentkezett erre a szakra, mert mindig jelen volt az életében a barkácsolás. Tanáruktól, Magyar Sándor szakoktatótól megtudtuk, hogy a rózsakészítése egy fontos kézügyességfejlesztő feladat, amelyet iskolában is végeznek. A tanár úr elmondta, hogy nagyon jó lehetőségek állnak a fiúk előtt, ha végeznek, érettségit és a technikumot mindenképp szorgalmazza náluk, hiszen ezek birtokában már magasabb pozícióban is eredményesek lehetnek.
A pályázatra itt is tanári ösztönzés nyomán jelentkeztek, Kányádiné Gaál Noémi tanárnő szorgalmazta a nevezést. Ő fogta össze a projektet, de rengetek közös ötlet is bekerült a megvalósításba. Azt is elárulta nekünk, hogy mivel az iskolában nem igazán sok lány, így nem volt nehéz a női szereplők kijelölése sem.
I. helyezett lett a Debreceni Szakképzési Centrum Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma.
A csapat tagjai:
Muszka Tamás
Lehman László
Fülöp Bence
Küzmös Mariann
Küzmös Zsófia
A tanárok, akik a csapat mögött álltak:
Kányádiné Gaál Noémi, matematika – informatika, számvitel-vállalkozási szakértő
Magyar Sándor, ipari gépész szakoktató
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=zKex7SSqQ0k[/embedyt]
II. helyezést ért el a Karcagi Szakképzési Centrum Hámori András Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája.
A csapat tagjai: