_
hirdetés
_
hirdetés
Tegye fel a kezét, aki egy szürke, monoton hétköznap a számítógép előtt görnyedve, „belefulladva” a papírhegyek tengerébe, nem érzi azt egyetlen percre, hogy itt az ideje váltani! Mindannyian kergetjük az álmainkat és mindannyian a jobb, szebb lehetőségeket kutatjuk egész életünk során. De mi van azokkal, akik a munkaidejüket spéci kamerák, színészek, sminkesek, rendezők és díszletek között töltik?
Hollywood az álmok városa és nem is gondolnánk, hogy a kulisszák mögött mennyi ember dolgozik nap, mint nap azért, hogy a filmvásznon később beleborzongjunk egy-egy képkocka látványába. De vajon milyen szakmát kell szereznünk a tarsolyba, hogy a filmipar lenyűgöző színfalai mögött tölthessük a munkaidőt?
Scripter
Bár a scripter szakmáról még sokan nem hallottak, mégis létfontosságú szerepet tölt be, hiszen ő a „vágó füle és szeme” egy-egy forgatáson. A scripter a rendező közvetlen munkatársaként folyamatosan őrködik a felvett beállítások vághatósága felett, információkat gyűjt és tárol, nyilvántartást vezet, és többek között arra is ő figyel, hogy a jelenetek magával ragadhassák a nézőt. Fontos, hogy a scripter jó viszonyt ápoljon a rendezővel, hiszen ha felmerül egy kérdése, vagy észrevesz egy hibát a színész munkájában, akkor mindenképp jól jön, ha könnyen tud egyeztetni vele.
Egy -egy forgatás előtt a scripternek mindig át kell olvasnia a forgatókönyvet, hogy képben legyen a szereplőkről, a történetekről, hogy minden olyan kapcsolódásra oda tudjon figyelni, amelyek a forgatás közben létfontosságúak lehetnek. A scripter munkájára azért is van nagy szükség, mert a forgatásokon anyagi és időbeli okokból a
jeleneteket nem kronológiai sorrendben veszik fel.
Bár ez különösen hangzik, de a gyakorlatban így lehet a legtöbb munkát elvégezni a forgatásra tervezett idő alatt.
_
hirdetés
_
hirdetés
Focus puller
A focus puller az operatőr irányítása alatt dolgozik és az egyik legfontosabb feladata, hogy a forgatáshoz szükséges, megbízható technikai hátteret megteremtse. Feladata nem csak sokrétű, de hatalmas felelősséggel is jár, hiszen amellett, hogy több millió dolláros költségvetésű filmekben dolgozik világszínvonalú eszközökkel, ezen a területen tényleg millimétereken múlik egy-egy jelenet sorsa.
A focus puller elsajátítja a filmkészítés technológiáját, felméri a képfelvételhez szükséges eszközöket és anyagokat, felveszi és ellenőrzi, szükség szerint szervizelteti a kiválasztott eszközöket. Gondoskodik biztonságos helyszínre szállításukról, összeállítja és üzembe helyezi a felvevőgépet és kiegészítőit. Emellett elvégzi a fénymérést, a távolságmérést, és az
operatőr „kezeként” íriszt és élességet állít,
közreműködik a képfelvétel elkészítésében. Sokrétű munkakör, ugye?
GRIP asszisztens
A GRIP munkakör másnéven „kameramozgatási technikus”, aki szintén fontos szerepet tölt be a filmforgatások alkalmával. Feladata, hogy felépítse és működtesse a kamerát kiszolgáló, tartó, mozgató eszközöket. A forgatás során szorosan együttműködve dolgozik a kamera csapattal és a világosítókkal. Egy jó grip asszisztens nem csak partnere az operatőrnek, de igyekszik egy hullámhosszra is kerülni vele, hogy egy-egy snitt a lehető legtökéletesebbre sikerüljön.
A grip szakma egyébként hiányszakma, amihez jókora kreativitás is szükséges.
Drón operatőr
A drón operatőr a 21. századi filmipar egyik legújabb és legmenőbb szakmája. A drón technika rohamos fejlődése és népszerűsége lassan benépesíti a filmforgatásokat is, hiszen a segítségével nemcsak az alkotói fantázia szárnyalhat, de teljesen új lehetőségekkel és dimenziókkal bővülhet a filmkészítés. A drón operatőr kulcsfontosságú szerepet tölt be a vizuális történetmesélés megvalósításában, a szereplők mozgásának teljesen újfajta lekövetésében, a film helyszíneinek újszerű bemutatásában, a film egészére kiható dinamikai változások kialakításában, az egységes képi világ megteremtésében, valamint a dramaturgiai- és képi hatásmechanizmusok megújításában is.