_
hirdetés
_
hirdetés
Nemcsak a Szakma Sztáron szerepelt eredményesen a Szegedi Szakképzési Centrum, hanem egy másik rangos eseményen, a WorldSkills hazai döntőjén is, ahol Kiss István a szegedi centrum Csonka János Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája tagintézményéből autószerelőként mérettette meg magát, és a második helyen zárt.
Hogyan zajlott a felkészülés?
Nem kimondottan volt felkészülésünk, hiszen szinte az utolsó pillanatban értesítettek arról, hogy meg kell jelennem Budapesten. Felkészülés gyanánt átnézegettem az alap dolgokat, mert semmi konkrétat nem mondtak, hogy mire is kellene készülni.
Hogyan zajlott a verseny?
Miután kedden megérkeztünk és lezajlott a megnyitó, kaptunk egy beosztást, ami alapján tudtuk, hogy mikor és milyen feladatot kell elvégeznünk. Számomra az első feladat egy diagnosztikai feladat volt. Itt különféle hibákat kellett kiolvasni, általános kérdésekre kellett választ adni, emellett egy fojtószelepet kellett működtetni. Ezt követte egy ovalitás és kúposság mérés. Ezután hengerveszteség mérés következett, végül pedig porlasztófejeket, majd egy futóműből kellett az agyat csapágyastól eltávolítanunk.
A szervezők a második napra már négy feladatot tartogattak.
_
hirdetés
_
hirdetés
szervezők minden feladat után tizenöt perc szünetet engedélyeztek. Egy Skoda beindítása volt a nap első megpróbáltatása, majd kiderült, hogy három relé hiányzik a biztosíték táblából, illetve az egyik biztosíték lába félbe volt vágva. Később egy sávkövető kamera beállításának kalibrálása következett. Egy erre kialakított táblát kaptunk, amely segítésével a megkapott paramétereket tudtuk beállítani. Ezt követte egy műszaki vizsgára irányuló feladat, ahol csak egy emelőt kaptunk.
A legnehezebb feladatok utoljára hagyták,
ez egy hengerfej leszerelés volt, tömítés cserével. Egy új motoron kellett ezt végrehajtani, amire hagytak másfél órát, gyárilag pedig egy óra és tíz perc az alatt ezt el lehet végezni. Mi pedig még nem találkoztunk ezzel az új motorral. Én is csak a hengerfejet tudtam levenni és a tömítés vastagságát megnézni, vissza szerelni viszont nem volt már rá idő. Az eredményhirdetésnél pedig kiderült, hogy kevesebb időnk is volt a feladatok elvégzésére, emellett úgy találták ki, hogy nagyon kevés idő maradjon a végére, vagy ne is lehessen megcsinálni.
Az elért eredményeket mennyire nézik munkavállalásnál?
Mivel a mi szakmánk jelenleg egy hiányszakmának minősül, ezért szinte bárhol munkába állítják a jó szakembereket. Ha van az embernek egy versenymúltja, akkor biztosabban eredményesebben tud munkát találni.
Idén egyetemre szeretnék menni, a győri Széchenyi István Egyetemre járműmérnökire vagy gépészmérnökire, utána pedig vagy az autóipar vagy az autógyártás, amit megcélzok esetleg az Audinál, vagy a Mercedesnél. Terveim között szerepel egy saját vállalkozást, saját műhellyel.
Milyenek a tapasztalataid eddig a szakmáddal?
Imádom ezt a szakmát.
Otthon is nagyon sokat szoktam szerelni. Ez egy jó szakma és jól is lehet keresni vele. Az autóipar folyamatosan fejlődni fog, ezért kell a tudásunkat is folyamatosan fejleszteni. Lassan az autószerelés és az elektronika összeolvad, hiszen elektromos hibákat is ki kell javítanunk. Én már gyerekkorom óta ebben szerettem volna elhelyezkedni.